fredag 14 augusti 2009

Sällskap av en rosa ballong


Scen ur livet, det förunderliga: Jag promenerade hem från krogen när en rosa ballong dök upp från en gränd och studsade fram på gatan bredvid mig, buren av en lätt nattbris.

Ballongen följde mig en stund, ungefär som en trogen jycke. Den höll min takt, så det såg verkligen ut som att den gjorde mig sällskap.

När det hela började bli besynnerligt tog vinden aningen mer fart, så den rosa ballongen avlägsnade sig från mig, om än fortfarande i samma riktning.

En parkerad bil stod i dess väg. Just som ballongen dök under dess bakre stötdämpare måste den ha snuddat vid någon metallkant, för då sprack den med en liten smäll. Poff.

Det ska väl betyda något, men det bryr jag inte mitt huvud med nu. Jag bara tackar för förströelsen, kort men underhållande – och en smula förbryllande.

Tyvärr var jag inte snabb nog att dokumentera den rosa ballongen med min kamera, så det fick bli en surrogatbild.

8 kommentarer:

  1. Vissa har bara naturlig dragningskraft, vet du Stefan;-)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Tack Pennelina, jag hoppas bara att min attraktion inte ska leda andra till ballongens öde...

    SvaraRadera
  3. En rosa ballong, hm... Nån spanade in dig på Pride kanske...? Och så nåt med brustna illusiner...?

    SvaraRadera
  4. Hab' 'nen Luftballon gefunden
    Denk' an dich und laß' ihn fliegen

    SvaraRadera
  5. Börjesson, är det händelsevis Nina Hagen du citerar?

    SvaraRadera
  6. Nina överfors av hela 99 ballonger, vilket jag ännu aldrig har erfarit.

    SvaraRadera
  7. Det var inte Nina Hagen utan Nena som sjöng om de 99 ballongerna. Men visst var det den låten jag citerade! De två sista raderna närmare bestämt. Här är hela sista versen:

    Neunundneunzig Jahre Krieg
    ließen keinen Platz für Sieger.
    Kriegsminister gibt's nicht mehr
    und auch keine Düsenflieger.
    Heute zieh ich meine Runden,
    seh die Welt in Trümmern liegen.
    Hab 'nen Luftballon gefunden
    denk' an dich und laß' ihn fliegen.

    SvaraRadera
  8. Aj då, jag blandade ihop Nena med Nina. Ändå skilde sig deras artisteri betydlig mer åt än namnen.

    SvaraRadera