torsdag 27 augusti 2009

Bloggrekord eller bloggfusk


Det är svårt att hänga med på internet. När Aftonbladet publicerade en text om att Kissie gått förbi Blondinbella i besökssiffror var det inte längre sant. Däremot är det hög tid att granska dessa fantasisiffror.

Igår skrev Aftonbladet att bloggaren Kissie hade fler besökare än Blondinbella – men samtidigt visade Aftonbladets egna Bloggportalen att det inte var så. Kissie låg en bit under 600.000 besökare senaste veckan, medan Blondinbella låg en bit över 600.000. När jag skriver detta är siffrorna 582.230 respektive 637.505. Kissie är inte ens tvåa, det är Kenza med 627.217.

Men den viktiga nyheten att rota fram är hur pass pålitliga dessa siffror egentligen är. De tre tjejerna har dubbelt så många besökare som de nästkommande på listan. Det är inte trovärdigt.
Det finns metoder att fuska med besökssiffror – man kan t.ex. köpa ökade besökartal från diverse servrar på nätet, som pingar bloggar allt vad de orkar mot betalning.
När är det någon journalist som gräver i det?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

16 kommentarer:

  1. Jag håller med om detta ! Känns konstigt att om hela 70 000 besökare (som Kenza skriver i sin presentation) följer hennes blogg varje dag, så är det ändå inte mer än 100-500 kommentarer/inlägg. Och då ska man också tänka på att många av de som kommenterat lämnat mer än en kommentar.

    SvaraRadera
  2. Den intressanta frågan är, varför har bloggar som Blondinbellas och Kissies så många besökare?
    För mig är de bara ointressanta blaha blaha bloggar.
    Säger det något om samhället? Unga flickor i vår tid bryr sig bara om mode, killar och fester, eller?
    Vad säger feminister? Miljövänner? Vänsterpartister?

    SvaraRadera
  3. Bengt, du berör förstås den viktigaste frågan - även om det skulle vara så att dessa besökssiffror är grovt överdrivna.
    Jag tycker att media de senaste tio åren eller så har tjatat ytlighet som om det vore vägen till frälsning, så jag är inte förvånad över att en mängd unga - i den mest mottagliga åldern - visar samma ytlighet.
    Jag längtar intensivt efter att de växer ifrån det.

    Media borde förpassas till skamvrån, för de tjatar denna ytlighet så envetet att det formar en falsk och förenklad bild av de uppväxande generationerna. Det dräller av klokhet och djup bland ungdomar, förstås, men detta får sällan komma till tals i våra media.
    Det är ett stort förräderi mot den unga befolkningen, som metodiskt begås av banaliserande media - även de som anser sig seriösa.

    SvaraRadera
  4. Jag tror det finns en hemlig överenskommelse.

    Kissie, blondionbella och kenza sitter hemma hos varandra och loggar oavbrutet in på varandras sidor under olika ip-adresser. Därav alla träffar.

    För som ovanstående sagt så är ju bloggarna helt meningslösa och det är ju skrämmande att tro att så många ungdomar därute i Sverige skulle vara så ABSURT tråkiga att läsning av de blogagrna är intresantare än sina egna liv.

    Joel
    joelsunderbara.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Jag har några tusen läsare och ibland inga kommentarer, hallå, fuskar jag då eller? Syftar på kommentaren ovanför. Nej, jag kommenterar inte själv hälften av alla bloggar jag går in på, så varför skulle 70000 personer lämna en kommentar varje dag för?

    SvaraRadera
  6. Det ska vara Kenza.. Aftonbladet har fel.. metro har också skrivit om det..


    Kram Pysan

    SvaraRadera
  7. Em, du har säkert rätt i att få eller många kommentarer inte är någon garanti för få eller många besökare. En del skriver inlägg som lockar till kommentarer och har en skrivglad läsekrets, andra kan ha massor av heltysta besökare.
    Jämför med tidningarna, som har mängder av läsare men inte får särskilt många insändare (men de har ofta väldigt många kommentarer på sina nätupplagor - så mycket läsarrespons har det aldrig varit för papperstidningarna).

    Poängen med blogg, tycker jag, är just att få igång kommentarer och diskussioner mellan dem. Interaktiva media, i stället för det gamla läs och lyd.

    SvaraRadera
  8. Jag grunnar vidare på besökssiffrorna.
    Blondinbella får väldig uppmärksamhet i andra media, och Kenza har väl något TV-program? Då är höga besökssiffror lättare att tänka sig - om än knappast så höga som dessa, i längden.

    Har Kissie någon motsvarande mediaexponering som ger hennes blogg uppmärksamhet? Annars kan hennes höga besökssiffror knappast vara äkta.

    SvaraRadera
  9. Em:

    Hur kan du vara säker på att någon läser om ingen kommenterar? (Det är förstås många som skriver kommentarer som inte heller läser...)

    Men lit emer allvarligt (bara lite). Det här handlar om reklam-pengar. Ser jag inte lite tecken på att reklam-folket börjar tänka om? De verkar inte lika övertygade om att något säljs via de här bloggarna. Och när de så att säga lämnar fältet, då undrar jag vad som händer med "besöks-siffrorna".

    SvaraRadera
  10. LeoB, det är nog så att om reklamintäkterna minskar då minskar bluffade besökssiffror (om det är fallet), för sådant kostar pengar att upprätthålla.

    SvaraRadera
  11. Måste finnas något mer trovärdigt sätt att få fram antalet som följer en viss blogg?
    Kanske är en företags ide?
    Skop undersökningar?

    SvaraRadera
  12. Goorilla, det finns ganska exakta automatiska mätinstrument - men inget som inte är sårbart för fusk. Hur som helst tror jag att kvantitet är överskattat på internet, det är blott en följd av att siffrorna kan vara så väldiga.
    Själv sätter jag mer värde på vilka som läser min blogg, och nivån på kommentarerna.

    SvaraRadera
  13. He, he, jag och några från swnet.politik spred ett program som gjorde att man kunde rösta igen efter ombootning, detta för en nättävling om årets svenska kvinna. Vi höll på att göra kristi brud Åsa Waldau till årets svenska kvinna. Nu var dock Expressen alerta (i.o.m. att det gällde en så oerhört viktig tävling) och stoppade rösträkningen. Dessutom producerade de ett eget valresultat där Waldau kom sist. Vi kan ju inte ha en tävling där kristi brud blir utsedd till årets svenska kvinna, hur skulle det se ut?

    Nåja, hela saken togs upp i Flashback om jag minns rätt, där de också lade ihop två och två och skrev om saken på ett obejektivt sätt, får man väl säga., he, he.

    Kul var det ;-)

    SvaraRadera
  14. Min erfarenhet säger att det är en kommentar på 80 besökare, mer om de blir uppretade förstås !.Jag har precis startat en blogg på Aftonbladet, kan jag tjäna på det, Aftonbladet skriver inget om det. Funderar att byta till Metro där talar de iallafall om att man fåt 3 öre per besök.Eller vet du nån annanstans där jag kan tjäna mer ? Svara till min blogg
    http://blogg.aftonbladet.se/liveforever

    SvaraRadera
  15. Anonym, det är få förunnat att tjäna pengar på bloggar. Det handlar nästan helt om att få upp saftiga besökssiffror - precis som det i musiken handlar om att sälja CD (eller konsertbiljetter) och i litteraturen att få en bestseller.

    Det är möjligt att sådär 80-100 besök per kommentar är en rimlig uppskattning. De populära bloggarna brukar ha 100-200 kommentarer på sina inlägg, men många av dessa kommentarer är föga mer än reklam för andra bloggar. Hur som helst, det skulle innebära sådär 10.000 - 20.000 besökare, och det är långt ifrån den halvmiljon och mer som påstås om dem.
    Det är något lurt med de där besökssiffrorna.

    SvaraRadera