fredag 28 augusti 2009

Musikmaskin från en svunnen tid


I Malmö finns en karaktärsfull liten restaurang med amerikanskt tema, Southern Kitchen, som bland sina roliga inredningsdetaljer har en ståtlig gammal jukebox – enbart laddad med 78-varvsskivor, så kallade stenkakor. Skön krydda till vilken mat som helst.

Southern Kitchen öppnade för sådär ett år sedan, om jag minns rätt. De serverar sydstatskäk och amerikansk öl, bland annat, och på helgerna en populär brunch med amerikanska pannkakor, grillad majs, cornflakespanerade kycklingklubbor och så vidare.

Det är ett charmigt ställe med sin alldeles egen karaktär. Sydsvenskans krogrecensent Bong behandlade dem lite väl surt vid sitt besök där i våras – och verkade inte alls förstå poängen med dess tema och atmosfär.

Musik förekommer där på flera sätt. I baren har de en skivspelare som de trakterar med udda vinyler från 1970-talet. På lokalens piano spelar då och då inbjudna artister i all anspråkslöshet. Och så har de en konungslig gammal Wurlitzer, en jukebox från tiden då det begav sig, proppad med idel stenkakor, 78-varsskivor från 1900-talets första halva.



Det är en fröjd att lyssna på det mjuka ljudet från dessa gamla jazz- och evergreeninspelningar med diverse storband – och att se den intrikata mekaniken som ömt hanterar skivorna. Njut av videon ovan, som visar hur det går till och ger några takter på en av de många pärlorna från en gången tid, långt före MP3, fildelning och CD-teknik.

Man måste förstås slänga en slant i jukeboxen för att sätta igång den, men det räcker med en krona för att den ska spela tre låtar. Också priset är från en svunnen tid.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

5 kommentarer:

  1. Efter att ha haft två mycket bra bruncherfarenheter av Southern Kitchen gick jag dit igen för två veckor sedan. En stor besvikelse, så stor att jag inte sätter min fot där igen. Samtidigt som de höjde brunchpriset sänktes kvaliteten på det som serverades, det enda ätbara visade sig vara fruktsallden, men den gör jag bättre själv. Tio minuter efter vår ankomst dök det upp en musiker som satte sig vid pianot, numera flyttat till fönstret, och spelade hissmusik på outhärdlig nivå. Jag och mitt sällskap flydde hungriga i panik.

    SvaraRadera
  2. VAXPROPPAR?

    Det har blivit mer och mer volym på mussicerandet med åren. Tacka vet jag de akustiska insrumenten! Idag är de svårt gåut och roa sig utan ha hörselskydden med sig.

    Är lösningen att dela upp klaviaturen med 1/4 toner mellan de traditionella vita och svarta tangenterna...

    I Indien m.fl.länder har såvi jag vet mera finstämda tonskalor.

    Med en ommlägning till mera finstämt tonregister kommer kroppen vibrationerna inifrån.

    Detta kan bli en stor grej för frammtiden! och nya instrument måste också till.

    Oskar

    SvaraRadera
  3. Susanna, det är några månader sedan jag var på deras brunch, men jag hade för mig att den mal på som vanligt. Idag var jag förbi och frågade. De har skippat den polska korven, annars ska allt vara kvar. Kanske hade du bara oturen att titta förbi någon dag när ett och annat råkat ta slut?

    SvaraRadera
  4. Problemet är att det smakade inte alls så bra som när vi varit där innan...kanske hade vi oturen att vara där en dag när den vanliga kocken tagit ledigt. (har en sambo som skriker i örat på mig...berätta att de innan pianot spelade Tom Jones!, ja, det kan ju tolkas på olika sätt men här var det inte populärt ;-) )

    SvaraRadera
  5. Om Tom Jones är smaken, som om maten, delad :)

    SvaraRadera