tisdag 7 juli 2009

Aikido vid urkällan


Min blogg har vilat sig den senaste veckan, medan jag höll aikidoläger i Tjeckien. Men nu är jag tillbaka, så det blir snart nya inlägg. Jag ska bara komma ikapp vad som hänt i Sverige under tiden. Det bör vara snabbt avklarat.

Aikidolägret var i Plzen, där de gör Tjeckiens mest berömda öl: Urquell, som betyder urkälla. De vet hur man gör pilsner där – ölsorten är ju till och med döpt efter staden.
Lägret i Plzen, första veckan i juli, är en tradition sedan någonstans i mitten på 1990-talet. Här är den arrangerande klubbens hemsida: Aikido Dojo Plzen

Det var rätt mycket regn, så det gjorde inte ont att hålla sig inomhus. Några eftermiddagspass dundrade åskan utanför sporthallen, som om himlens makter ville delta i träningen. Sådana kiai gör att man blir ödmjuk som kampkonstinstruktör, vilken grad man än har.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

6 kommentarer:

  1. Åskans kiai... Måste ha känts som en fin påhälsning i dojon. Jag känner stämningen ända hit.

    SvaraRadera
  2. Mattias, det var rätt häftigt. Åskan kom under eftermiddagspasset, några dagar i rad. Det kanske tar tid för Tenki, himlens ki, att komma igång.

    SvaraRadera
  3. Lillasyster Clannfear08 juli, 2009 06:59

    Äntligen! En bild där Du är med! Jippi!

    SvaraRadera
  4. Clannfear, jag hade ingen aning om att det var något att fira. Smickrande. Jag får se upp så att det inte går mig åt huvudet.

    SvaraRadera
  5. åskan himlens kiai och blixten himlens ki. det är något att sträva efter. behöver man någon annan mästare än naturen?

    SvaraRadera
  6. Anonym, det var underbart sammanfattat. Sannerligen, naturen är läromästaren. Den största och svåraste konsten är att lära sig vara naturlig.

    SvaraRadera