torsdag 16 juli 2009

Orgasmen, den lilla döden


Kvällstidningarna väljer varsin ytterlighet när det gäller ungdomar och sex. Aftonbladet berättar att engelska myndigheter rekommenderar en orgasm om dagen, medan Expressen rapporterar att tonårspojkar lider av att vara sexobjekt. I båda fallen kan onani vara lösningen.

Aftobladet skriver om den brittiska hälsomyndighetens nya rekommendation till skolungdom: de ska lära sig njuta av sex och hålla sig i trim genom en orgasm om dagen, via sex med partner eller onani.

Det är föredömligt frigjort av de brittiska myndigheterna, som för inte särskilt länge sedan predikade i helt andra tongångar. Föga överraskande höjs många upprörda röster mot nyordningen, som utmanar reaktionära värderingar. Ungdomarna torde dock applådera. De har knappast levat avhållsamt innan myndigheterna gav sin välsignelse.

Expressen har ett helt annat perspektiv. De presenterar en amerikansk psykologisk undersökning som visar att många tonårspojkar lider av att känna sig utnyttjade av flickor som bara vill ha sex.

Många pojkar beklagar sig över att ha förlorat oskulden när de varit berusade och förförts av flickor som sett det lite som en fjäder i hatten. Pojkarna lider av att de har svårt att tala om dessa bekymmer, eftersom samhället knappast kan tänka sig annat än att pojkar alltid är villiga.

Nog är könsrollerna förfärligt stelbenta och säkert kan många pojkar önska sig en bättre debut än den de fick i fyllan och villan – men jag misstänker att problemet snarare ligger i samhällets dubbelmoral vad gäller sexualiteten, som pojkarna får bekymmer av att försöka förhålla sig till.

Speciellt i USA men också i en stor del av den övriga världen omges sexualiteten med ångest och skuld, som ungdomar är särskilt sårbara för.
Den sexuella debuten blir därmed komplicerad även i efterhand.

Dyster efter samlaget
En annan faktor som säkert spelar in just när det gäller pojkars sexualitet är vad fransmännen kallar la petite mort, den lilla döden – tomheten som män plägar känna direkt efter orgasmen. Den reaktionen är måhända av biologisk natur, en instinkt som ska få mannen att lämna den befruktade kvinnan ifred.

Det finns ett gammal uttryck som ska ha myntats av den grekiska läkaren Galenos (c. 129-200 e.Kr.): “Efter samlaget är alla djur dystra.” Galenos menade att de enda undantagen var kvinnan och tuppen. Och redan Aristoteles undrade: “Varför plägar unga män, när de börjar ha samlag, att hata dem med vilka de umgåtts, så snart akten är över?”

Den manliga sexualiteten är inte okomplicerad. Den kristna kulturens skuldbeläggande av den har måhända förstärkt våndan men knappast utgjort startskott för den. Moderna psykologer skulle göra klokt i att läsa på ämnet i ett historiskt perspektiv innan de skyndar att dra slutsatser om nuläget.
Somliga ting har varit med oss länge, även om de ser ut att ha nuets attribut.

Men en orgasm om dagen är ändå att varmt rekommendera. Den lilla döden är en välsignelse jämfört med total avhållsamhet från den.

Läs även andra bloggares åsikter om , , .

18 kommentarer:

  1. Det var intressant. Jag kan faktiskt tänka mig att fler killar än man tror känner sig som sexobjekt. Det är så stor fokus på de killar som är kroniskt villiga och de våldtagna tjejerna. Det finns ju lite åt båda håll faktiskt.

    Hur fick du till röstningen om inlägget? Jag får inte till det. :( Jag har nog fyllt i som man ska men det visas inte.

    SvaraRadera
  2. Gwendolen, jag antar att du har hittat stället i inställningarna där man väljer om det ska vara med (och vad man ska kalla alternativen). Har du sparat ändringen? Pröva igen - och glöm inte att spara.
    Jag har tyvärr inget bättre tips. Kanske någon annan vet vad som kan ha hänt?

    SvaraRadera
  3. Nähä, har killar också känslor ;) Vill inte de heller bli sårade och sedda som objekt? Är det inte så de fattar vinken, så här några tusen år senare...

    Små dödar kan vara väldigt trevliga men helar inte allt. Bäst är det ändock med någon vars kropp man åtrår varje centimeter av.

    SvaraRadera
  4. "Lilla döden" var det inten Bellman som införde begreppet i vårt land, för att kunna komma runt scensuren i dåtidens Sverige?

    SvaraRadera
  5. "Så du kommer till slut, lilla dödens minut" ... skrev inte Birger Sjöberg så? Nej, det gjorde han inte, men så bra det hade passat in i Fridas visor!

    SvaraRadera
  6. Robsten, vad jag kan se använde inte Bellman utrycket "lilla döden" - men väl döden som en liknande symbol, rät ofta. T.ex. i Epistel 7, där Ulla Winblad ska både dö och vakna ur döden:

    Nu ska du dö, min nymf! - Jag tigger.
    Kvickna åter i din grav.

    SvaraRadera
  7. Jag kommenterade också Expressen-artikeln, men utifrån ett annat perspektiv. Om föreställningen att unga som inte vill vänta bara vill knulla första bästa och inte har några krav i konstrast till den som håller på sig och får den perfekta oskuldsupplevelsen. Det är så det ibland framställs, som om några års väntan råder bot på tråkiga sexdebuter, men när jag pratar med personer i min omgivning är det få som hade ett fantastiskt bli-av-med-oskulden-tillfälle. Vi har nog för höga förväntningar helt enkelt.

    Blir man mindre sårad av kvinnor i vuxen ålder, Stefan? :-)

    SvaraRadera
  8. Johanna, man blir inte mindre sårad i vuxen ålder, snarare kanske mer - eftersom man i sin ungdom har kortare minne och bättre läkkött :)

    Den amerikanska idén om oskuld fram till bröllopsnatten är förstås befängd. Inte kan man njuta av att avstå från att njuta, speciellt i tonårens hormonstinna berusning. Allt vad man avstår ifrån i tonåren måste man sedan kompensera till förbannelse i vuxenåldern, utan att någonsin få nog. Det sundaste att rekommendera ungdomar är hejdlöst hedonistiskt hejsan hoppsan.
    Tyvärr är vårt samhälle långt därifrån. Att vi aldrig lär oss...

    Jag hoppas att vi stöter ihop på Pride. Jag går runt på diverse evenemang och känner mig ibland gubbe, ibland helt med på noterna.

    SvaraRadera
  9. La petite mort, den lilla döden.Den känner även jag, fast jag heter Lina, ibland och helst flera ggr om dan!

    SvaraRadera
  10. Lina, det är bara att gratulera dig.

    SvaraRadera
  11. Stefan, nyfikna Lina här igen, på tal om "Den lilla döden" som jag med känner fast jag är tjej. Hur känns det för er män precis innan "La petite mort" då?
    Går det att sätta ord på det?

    SvaraRadera
  12. Lina, det var en spännande fråga. Jag skulle beskriva det som en infernalisk kittling djupt i det inre, och sedan en flod - liksom geysyr - uppför hela kroppen.
    Hur skulle du som kvinna beskriva det? Jag förmodar att upplevelsen är mycket snarlik.

    SvaraRadera
  13. Lina här. Har diskuterat det här hur det känns mycket med mina väninnor, ja vi är väldigt frispråkiga.. Men iaf, verkar det vara väldigt individuellt, men för mej så precis innan känns det som ett starkt stark rus går igenom kroppen hos mig känns den där kittlingen speciellt i brösten. Jag kan ofta också helt ofrivilligt börja skaka kraftigt, bäst är väl om man kommer samtidigt som mannen, finns nå bättre. hoppas jag inte var för detaljerad nu. Mkt intressant fråga tycker jag med.Sen känner jag som du skrev om, ja den lilla döden för en liten stund.

    SvaraRadera
  14. Lina, den lilla döden kommer efteråt - det är klassiskt hos mannen. Efter orgasmen överfars män (ja, det gäller mig också) av en känsla av meningslöshet och dysterhet. Jag har intrycket att kvinnor inte i lika hög grad har samma känsla efteråt, men jag kan ha fel.

    Det kan vara någon biologisk reflex. Efter befruktningen blir ju mannens roll tämligen perifer, medan kvinnan har något av en världsskapelse på gång. Det finns alltså skäl för den förstnämnda att dra sig tillbaka och den sistnämnda att kavla upp ärmarna.

    Orgasmen är värd att forska i, med de många skillnaderna i den från person till person. Det vore en uppgift för porr som siktar högre.

    SvaraRadera
  15. Jag måste säga att jag ogillar den lilla döden, den är hemsk! Orgasm är skönt, men sen går det över till det där dåliga, och sen går det sakta men säkert upp igen.

    SvaraRadera
  16. Sex handlar INTE enbart om att befrukta o befruktas. Jag kan känna igen känslan av meningslöshet efter en kraftig orgasm.Jag e tjej. Men den känslan kommer inte varje gång!
    O min partner kunde få den kanske nån gång i början på vårt förhållande. Av 13 års intensiv sexrelation har han o jag inte fått la petite mort ofta kan jag säga!

    SvaraRadera
  17. Anonym 21:44, det är bara att gratulera. Å andra sidan, den lilla döden är också en krydda.

    SvaraRadera