onsdag 22 juli 2009

Mysteriet Janscha


Bloggportalen har en lista över de mest länkade bloggarna. De senaste veckorna har den toppats av Janscha, men det verkar inte vara någon blogg alls. Det verkar vara ingenting. Vad har hänt?

Enligt Bloggportalen är Janscha en blogg av Jannike Schander, startad så sent som denna månad. Därmed har den toppat länklistan sedan starten. Ett svårslaget rekord.

Länken till hennes blogg leder dock blott till Expressens anmälningsformulär för tidningens medlemmar. Och länkarna till Janschas blogginlägg leder blott till redaktionella Expressenartiklar, inte alls till någon blogg.

Det är också så hon har fått så många länkar i Bloggportalens lista: de leder allihop till Expressenartiklarna, inte till en blogg.

Hur kan det bli så fel på Bloggportalen? Man undrar hur mycket de övriga listorna är att lita på...

Janscha må sakna blogg, men hon torde finnas i verkligheten – att döma av porträttbilden och presentationen. Dessutom har hon konto på Facebook. Nå, det är i och för sig inga garantier för något alls.
Den imaginära världen tränger sig på.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

2 kommentarer:

  1. Du har lagt ner tid på något som berodde på att jag hade lagt ner fel URL adress, är det förbjudet...varför googlade du inte - då hade du hittat den bloggen, den är ¨åld och borttagen nu...då det var en händelse ur mitt liv...Är du avundsjuk, eller hur kan du lägga tid på detta...anv google nästa gång - det gör jag...//Janscha

    SvaraRadera
  2. Janscha, där ser man, du finns :)
    Jag har för mig att jag googlade rätt omfattande när jag försökte reda ut saken. Jag säger ju också i inlägget att du verkade finnas.

    Det har kommit fler liknande fel i Bloggportalen från Expressenbloggar sedan dess. Jag trodde att det handlade om bus i bloggosfären, för sådant är inte precis sällsynt. Jag hade fel i ditt fall, förmodligen också de senare exemplen på detsamma.
    Tack för påpekandet.

    SvaraRadera