tisdag 7 juli 2009

Öl med själ


Innan aikidolägret i den tjeckiska staden Plzen satte igång, fick jag tillfälle att smaka en annan öl än stadens paradnummer Urquell – ett minibryggeri ute på landsorten, där ölen görs med lika delar passion och finess.

Det var lägergeneralen Jarda Sip som tog mig på den sköna utflykten, där vi togs emot med gästfri förtjusning av bryggmästaren själv, som också är en Sip. Jag tror att han gör allt själv, med hjälp av gammal kunskap, blänkande cisterner och digitaliserade kontrollinstrument i hejdlös blandning.

Vi tog en tur genom processen och fick ideliga smakprov. Färsköl alltihop, även den som serveras på tillhörande restaurang. Skönt som smekningar, med en finstilt smakrikedom som öppnar både gom och svalg.

Bryggaren gör sin öl i några olika varianter, med varierande vörtstyrka och kulör. Alla är delikata, så det är närmast omöjligt att välja en favorit. Dessutom har bryggaren smaken och artisteriet att för varje öl skapa en komposition som förhöjer just dess egenskaper och placerar dem i ett förklarande ljus.
Varje ölsort får ståta med sin egen specifika karaktär.

Måste jag välja är det faktiskt ändå den så att säga enklaste sorten, med den behärskade vörtstyrkan 10%, som jag helst och oftast återkommer till. En dryck med naturlig självklarhet, lättdrucken och len som dagg. En vardagsöl som ändå glimmar av fest.


Mikrobryggeriet med tillhörande restaurang ligger i Stříbro, en liten medeltidsstad några mil från Plzen. Här är deras hemsida: u Rybiček.

Klicka på bilderna för att se förstoringar.
Läs även andra bloggares åsikter om , , .

5 kommentarer:

  1. Måste säga att jag saknat dina blogginlägg när du varit nere i tjeckien och ölat (och tränat). Minnen. Fan va gott det var. Det är nog 5 år sen nu jag gjorde dig och Magnus sällskap ;)

    SvaraRadera
  2. jag gillar UrQuell, har alltid gjort, men ölet är lite tunt egentligen. de andra ölerna här har jag inte smakat. Jag dricker i princip alltid tjeckisk öl, de gör det absolut bästa ölet. Det godaste är Zubr, utan tvekan, svårt att få tag på, man får alltid beställa det. Den godaste Zubr har man inte längre i bolagets sortiment. Vad är det för miffo som bestämmer det? Eller är det svenskar som helt enkelt inte förstår sig på öl? Den riktiga Zubr går helt enkelt inte att jämföra med annat öl, den ligger i en alldeles egen division. Det är så rent så jag kan dricka det i ansenlig mängd utan att få huvudvärk dagen efter, inget annat öl klarar det.

    En Belgisk trappist kan också vara god, vi får inte vara enögda här.

    SvaraRadera
  3. En kompis till mig skall föresten komma i kväll med lite öl, undras tro vad det blir?

    SvaraRadera
  4. Robsten, jag känner faktiskt inte till Zubr. Får kolla upp den saken nästa gång jag är i Tjeckien.
    Trappistölerna går sannerligen också att dricka - men de brukar ha en alkoholhalt som man definitivt känner även dagen efter...

    Mathias, du får pallra dig med nästa gång. Det kan det väl vara värt?

    SvaraRadera
  5. Jag ska faktiskt tänka på saken. Innan dess kommer vi definitivt att ses till lucialägret på enighet :)

    SvaraRadera