tisdag 14 juli 2009

Inga bilder på uttråkad Britney


Aftonbladets Jenny Seth har skrivit en riktigt läsvärd recension av Britney Spears konsert på Globen, där hon bland annat konstaterar att man inte fick se en enda närbild av Britney på storbilds-skärmarna. Jag tror att jag vet varför.

De enda närbilderna som visades på storbildsskärmarna vid scenen var gamla bilder. Från själva konserten var det bara avståndsbilder på stjärnan.
Det är absurt, eftersom publiken på dagens stora arenakonserter är så långt borta från scen att artisterna ser ut som myror. Det ska storbildsskärmarna kompensera för – med många närbilder, så att publiken känner närhet.

Exemplet Rick Astley
Jag kommer att tänka på en konsert på 1980-talet som jag recenserade åt DN när jag var rockrecensent där: Rick Astley, en popsångare som var rena nickedockan åt producenttrion Stock-Aitken-Waterman, med många hittar på den tidens listor.

På hans konsert tilläts inte tidningarnas fotografer att komma till scenkanten – inte ens under de tre första låtarna, vilket annars var det brukliga. Jag blev nyfiken på varför, så jag tog med mig en kikare.

I den syntes det tydligt att Rick Astley var fullständigt uttråkad, där han stod och levererade hits som hans producenter skrivit. Ansiktsuttrycket var genom hela konserten entydigt – sångaren hade tråkigt. Det ville förstås hans management inte att världen skulle se.

Men fotograferna hade teleobjektiv, så de kunde ta närbilder fast de fick hålla sig långt från scenen. DN:s bild från konserten visade tydligt vad jag förstås också berättade i min recension. Rick Astley längtade bort.

Trött på cirkusen
Kan detsamma vara sant för Britney Spears? Det är mycket troligt. I hela cirkusspektaklet med alla effekter, dansare och hitlåtar är det tveksamt om Britney själv känner sig inspirerad, närvarande eller ens viktig.

Det skulle också förklara de många absurda regler hennes management infört för pressfotografer, som fick svensk press att helt enkelt strunta i att ta bilder på konserten. Britney-cirkusen ville dölja att Britney själv har tråkigt.

Här recenseras konserten i Aftonbladet (som inte har någon bild), DN (som har en teckning i stället för foto), Svenskan (ingen bild), Expressen (har en läsarbild – ett strålande grepp i dessa tider!).
Läs även andra bloggares åsikter om , , .

2 kommentarer:

  1. Tyvärr är väl Britney helt och hållet en produkt skapad av andra människor än hon själv. Inte så konstigt att hon mått dåligt och inte upplevt sig ha kontroll på sitt liv. vem vet, hon kanske drömde om att bli något helt annat egentligen (skådespelerska kanske) eller i alla fall i en egen stil och inte en väldigt blek Madonna-kopia.
    Fridens,
    /A

    SvaraRadera
  2. DN:s grepp gav en fläkt av gamla tider. Festligt, just i kontrast till BS:s hyperpåkostade och moderna spektakel. Fint att det finns plats för gammalt hederligt hantverk, även om den är begränsad.

    SvaraRadera