torsdag 9 juli 2009

Intervjua en hjärna som aldrig vilar


DN har intervjuat Johan Palm – men lika snuttifierat, ytligt och meningslöst som vilken kvällstidning som helst. Det duger inte. Kan de inte tänka sig att han har något klokt att säga?

DN är den stora draken, som ska göra på riktigt vad andra tidningar gör till häften. En intervju som de dessutom kallar Söndagsprofilen under avdelningen Livsstil borde därför vara gedigen, med ambitioner att gå på djupet och ge plats åt utvecklade tankar.
I stället är det samma blaj som alltid, med ytliga frågor som inte kan leda till annat än lika ytliga och korta svar.

Ändå är jag säker på att det finns massor av tankar som surrar runt i Johan Palms hjärna. Man märker att den aldrig vilar, varken när han uppträder eller på annat sätt rör sig i medialjuset. Mitt i popcirkusens alla spektakel blickar han omkring sig, observerar och begrundar.
Det är klart att det finns massor av intressanta tankar att vaska fram ur hans inre.

Journalister som inte upptäcker det är bundna av egna förutfattade meningar eller bara för slappa och slarviga. En intervju får liv genom följdfrågor, genom att fortsätta gräva. Det kräver att journalisten lyssnar på svaren, inte bara skuttar vidare till nästa fråga i anteckningsblocket.
DN, om någon tidning, borde begripa och förmå det.


Jag har skrivit en del om Johan Palm på den här bloggen. Han har vissa kvaliteter och särpräglade egenskaper som gör att jag tror han har mer att ge som artist de kommande åren än ens hans fans föreställer sig.
Det vore en fröjd att intervjua honom och försöka nå fram till hans konstnärsskaps kärna – och få en glimt av vad han själv egentligen tänker om cirkusen omkring honom.

Jag har tänkt att det vore intressant att komplettera min blogg med intervjuer, för att se hur det kan fungera i bloggsammanhang – någon annans åsikter i stället för bara mitt evinnerliga tyckande.

Så Johan, om du har lust att vara försökskanin – hör av dig. Lite tankeläsning. Men det finns risk att jag skryter om Bowiekonserter jag varit på – och en jag missade för att jag fegade ur.

Läs även andra bloggares åsikter om .

17 kommentarer:

  1. Ja, det vore fantastiskt att läsa en intervju med Johan Palm gjord av dig! Jag har letat efter någon djupare intervju med Johan Palm eftersom jag, liksom du, är faschinerad av honom. Jag lyssnar på skivan och har så mycket frågor kring den och Johans del i skapandeprocessen. Det är tyvärr som du säger, att de flesta reportrar har svårt att vara fördomsfria och aktivt lyssna på sina intervjuobjekt. Det är rent av skrämmande att t.o.m. väl ansedda dagstidningar inte kan producera artiklar av hög kvalitet. Jag har inte hunnit kolla upp musiktidskrifterna än, kanske någon sådan har intervjuat Johan?

    SvaraRadera
  2. Stefan, vilken strålande idé!
    Den intervjun ser jag verkligen fram emot och det är jag nog knappast ensam om att göra.

    Att få läsa en intervju gjord av någon som faktiskt har förstått att Johan är ovanligt intelligent och som kanske har andra frågor att ställa än "Är du singel?" eller "Skulle du kunna tänka dig att dejta ett fan?" - tröttsamt att läsa och alldeles säkert tröttsamt att svara på.

    Det finns ju så otroligt många andra frågor att få svar på; hans tankar kring att vara artist, låtskrivande, vad han har för planer för framtiden...etc etc.

    Jag håller båda tummarna för att han ska tacka JA!

    SvaraRadera
  3. Vi är nog många som skulle vilja läsa eller tjuvlyssna på den intervjun! Det blir säkert andra infallsvinklar än vad man vanligtvis kan läsa om Johan idag.

    Här är förresten en länk till vad Kristianstadsbladet skriver efter Johans spelning där...att Johan är Sveriges just nu mest missförstådda artist som har potential att bli en världsstjärna. Måste vara skriven av en själsfrände;-)

    http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090709/KRISTIANSTADSDAGARNA/156890997/1843/&/Sverige-mest-missforstadda

    SvaraRadera
  4. Det var en självständig och genomtänkt recensent. Han har även sett premiären i Malmö och jämför de båda föreställningarna.
    Tydligen utvecklas Johan och hans band i den riktning jag anade och hoppades - rockigare, råare och friare.
    Var har de sin sista spelning på turnén? Vore kul att se skillnaden mot första.

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte om turnen är helt färdigbokad, bl a ska det komma en ytterligare spelning i Linköping. Men det här verkar vara de sista spelningarna i augusti. I morgon kan man också se Johan i sommarkrysset på TV 4.

    Stora Torget Nyköping 06/08/2009
    Sommaryran Gävle 08/08/2009
    Göteborgs Kulturkalas Göteborg 13/08/2009
    Gröna Lund Stockholm 20/08/2009

    SvaraRadera
  6. Jättebra idé, jag hoppas verkligen att Johan nappar, det skulle säkerligen bli läsvärt.
    Jag läste också recensionen från Kristianbladet och tänkte att "Äntligen, nån som har lyssnat och inte bara gått dit med sina förutfattade åsikter och sedan skrivit något ironiserande om hans unga fans och inte ett dugg om det han faktiskt presterar".
    Jag har sett Youtube-klipp från Malmö och ser med spänning fram emot att kunna se honom live i Gävle i augusti.

    SvaraRadera
  7. Den intervjun vill jag läsa. Hoppas den blir av någon gång.
    Jag tittade precis på Johan när han framför en av mina favoritlåtar, Hey Jude på Skansen.
    http://svtplay.se/v/1612057/allsang_pa_skansen/webballsang_2__johan_palm_-_hey_jude?sb,k113317,4,f,-1.

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte om du sett att Johan bloggar lite på Aftonbladet? Små betraktelser och emellanåt fyndiga kommentarer. Dagens blogginlägg "Insikt" tillägnas fansen och de uppskattande kommentarerna ramlar in. Och han skriver riktigt bra.

    Nog för att han fortfarande är en ny artist som ska etableras och måste vara mån om sina fans, men nog visar han mer omtanke om sina fans än vad man kan förvänta sig? Som du också påpekade ang autografskrivande och småpratande med fansen efter en spelning.

    All cred till Johan!

    http://blogg.aftonbladet.se/johanpalm

    SvaraRadera
  9. Jag har sett att han bloggat redan sedan Idoltiden. Hans senaste inlägg är särskilt intressant vad gäller inspiration. Jag tror nog att han intuitivt har haft rätt om att den är en "åtgångsvara som långsamt förnyas".

    Det klassiska för skapande konstnärer är att vara produktiva sådär fyra timmar om dagen. Resten av tiden går åt till att ladda om batterierna.
    Därför får han nog akta sig så att han inte laddar ur för mycket på bloggen sin.

    Själv bloggar jag på sistone så flitigt att mitt bokskrivande blir aningen försummat. Jag vill se det som att jag laddar om för nästa bok, men det kan bli så att jag bloggar i stället för att skriva bok, och det tycker i alla fall jag vore synd.

    Johan bör kanske koncentrera sig på att skriva låtar och acceptera att bloggandet blir ganska sporadiskt, även om det betyder lite mindre kontakt med fansen. Jag tror i alla fall att fansen är mer nyfikna på nya låtar än på nya blogginlägg.

    Men jag har själv kunnat konstatera att han är uppmärksam på det som sker runtom honom. I Malmö fick han syn på mig och frågade genast om jag var Stefan Stenudd, vilket förstås var väldigt smickrande - speciellt som han slängde ur sig ett tack för vad jag skrivit om honom.

    Jag kan dock inte ta åt mig äran. Det är lätt att skriva om honom :)

    SvaraRadera
  10. Att ditt bloggande har ökat kan man väl se som uppvärmning inför kommande bok, suget att skriva har ökat?
    Eller det enklare att blogga, då avslutas ju arbetet direkt, en bok kan man väl fastna i hur länge som helst? Vad vet jag, har varken skrivit det ena eller andra...vad ska du skriva om den här gången?

    Kul att Johan kände igen dig, ni har kanske besökt varandras bloggar till och från. Jag blir glad av att veta att han läst dina fina texter. Du ska veta att det hänvisas till dig både här och där på forum och bloggar kring Johan Palm.

    Kan hålla med om att det finns mycket intressant med Johan och det som händer runt omkring - men det är få som kan uttrycka det i ord som du. Och ja, låt oss hoppas att han får ägna tid i höst eller när det nu blir till låtskrivande.

    SvaraRadera
  11. Det går inte att komma ifrån att man blir väldigt glad när Johan skriver sina blogginlägg.
    Han skriver på sällsynt inspirerande sätt och han har en förmåga att fånga kärnan i det han vill säga med ibland väldigt få ord.
    Hans humor är underbart ironisk...som tyvärr ibland missuppfattas.

    Men, jag hoppas precis som du att han hittar en balans där han får utrymme att skapa musik. Det är ju det som är det viktigaste. Om det betyder att det blir färre blogginlägg så får vi ta det...vi vill ju så småningom höra egenhändigt skrivna låtar på hans framtida plattor. Låtar som är Johan rakt igenom.

    Att Johan tar sig tid och bryr sig om sina fans på det sätt han gör är fantastiskt.
    När min dotter 6 år och jag var på en av hans signeringar så ville hon ju givetvis, som alla andra, ge honom en present. När vi gick fram till honom för att lämna denna present och få en autograf så blev hon blyg men sträckte ändå försiktigt fram påsen med presenter i till honom. Han började genast prata med henne och tog sig gott om tid att titta på det hon köpt, visade dessutom en stor förtjusning över varje sak och han tackade henne så mycket för det han fått. Hon ville bli fotade med honom och då fullkomligt flög han upp från stolen han satt på och fotades gladeligen med henne.

    Det sätt han tog hand om de fans som var i chocktillstånd imponerade på mig. Jag kan inte sätta mig in i hur det skulle kännas att se nästan jämnåriga människor fullkomligt bryta ihop framför mig...men han klappade om dessa flickor och bad dem andas lugnt, som om han vore minst dubbelt så gammal än de.

    Jag är inte förvånad över att Johan kände igen dig, han har förmodligen full koll på det som händer runt honom.

    SvaraRadera
  12. Nina, jag har också imponerats av hans "wit", som engelsmännen skulle kalla det. Klurighet kanske är ett passande ord för det i hans fall. Han uttrycker sig minimalistiskt och precist, vilket antyder att han kan vara en begåvad poet eller sångtextförfattare, eftersom också det i hög grad är konsten att säga så mycket som möjligt med så få ord som möjligt.

    Och hans genuina generositet mot fansen märkte jag tydligt vid signeringen efter Malmökonserten, där han visade vad man brukar kalla gudomligt tålamod.

    SvaraRadera
  13. Anonym, jag tror att mitt bloggande framför allt tillfredsställer mitt behov att skriva journalistiskt (eftersom jag inte gör det någon annanstans just nu) och på svenska (eftersom mitt mesta bokskrivande nu är på engelska).
    Det journalistiska är just vad du nämner - korta, snabba texter som publiceras direkt efter att de är skrivna.
    Böcker tar lååååång tid.

    Just nu arbetar jag (lite väl sällan) med en engelsk tolkning och förklaring av den gamla kinesiska klassikern Tao te ching. Jag har redan skrivit en tolkning av den på svenska, men det här blir en annan bok med ett markant annorlunda upplägg. Dock, som sagt - det går lite väl långsamt med den, för att jag hänger här på bloggen i stället...

    SvaraRadera
  14. Ja, han skriver på ett ytterst klurigt vis.
    Jag önskar att jag hade lite av det, jag har istället stora problem att fatta mej kort:)
    Förlåt förresten för alla mina språkliga fel i min förra kommentar...jag får skylla på oförmåga och den sena timmen.

    Jag måste säga att det är mycket trevligt att få läsa ert samtal på Johans blogg.
    Jag har aldrig skrivit en låttext men tycker ändå att det är väldigt intressant det ni båda skriver.
    Jag hoppas att det blir möjlighet för er att göra intervjun, jag kan inte tänka mig att det skulle bli något annat än kanonbra.

    SvaraRadera
  15. Nina, risken är att vi helt skulle glömma intervjun och i stället pladdra om konstens villkor och metoder.

    SvaraRadera
  16. Jag har just läst igenom alla dina inlägg om Johan Palm och tänkte bara upplysa dig om att jag för första gången har önskat att jag faktiskt såg på idol. Jag är nämligen tjej som tycker att det är fränare med Harry Potter, matte och att vara nörd än att skrika sig hes efter idoler och spekulera över vem som åker ut. Johan, däremot, han är intressant just därför att han inte passar in i idol. Han kan gå långt, om han bara får synas på sin egen skiva. Jag kollade just upp den på Spotify, inga jättehits direkt och inte mycket sprucken röst. En liten besvikelse.

    Hoppas att han och brorsan börjar skriva eget och gör nåt coolt! Hoppas även att du kan intervjua honom någon gång, vore sjukt intressant att läsa.

    SvaraRadera
  17. Eriskay, det är sannerligen inget fel på varken Hrry Potter eller matte. Och Idol bjuder inte särskilt ofta på talanger av Johans kaliber.
    För övrigt delar jag din förhoppning. Jag tror att Johans musik blir alltmer övertygande ju mer han själv styr över den.

    SvaraRadera