fredag 29 maj 2009

Espresso är bokens framtid


Print on Demand är en teknik där böcker trycks en i taget, direkt vid beställning. Nu har dessa tryckpressar blivit så smidiga att de får plats i en bokhandel. De kallas Espresso, för fartens skull, och är i allra högsta grad bokens framtid.

Här är en video som visar hur den litterära espressomaskinen producerar en bok:



Print on Demand, att böcker bara trycks i enstaka ex vid beställning, är en underbar teknik som gör att stora lager blir överflödiga – och att det inte behöver vara någon gräns på vilka böcker som ändå kan hållas i lager. De produceras vid beställning från PDF-filer, så inga restupplagor samlar damm för att slutligen brännas.
Både kultur- och miljövänligt.

Hittills produceras dessa böcker endast av vissa tryckerier med rätt maskinpark. I USA och England är systemet välutvecklat och priserna rimliga. Sådana böcker går t.ex. att beställa genom Amazon. Samtliga mina engelska böcker hittills är Print on Demand och går att köpa via Amazon.

Sverige ligger efter
Print on Demand finns också i Sverige, men i ringa omfattning och till alltför höga priser än så länge. Svenska internetbokhandlar säljer inga sådana titlar, vilket är skandal. På vissa punkter är Sverige efterblivet. Det beror säkert på den begränsade konkurrensen.

Espresso kanske ändrar på saken så småningom. Tänk när alla svenska boktitlar – jämte de utländska – finns att tillgå på svenska internetbokhandlar och deras fysiska motsvarigheter! Då tar litteraturen ett stort steg närmare den mångfald och frihet som råder på internet.

Bara inte de stora svenska förlagen försöker kväva utvecklingen för att bevara sin dominans över bokutgivningen i vårt land. De vill ha kontrollen inte bara över bokproduktionen, utan i än högre grad över distributionen – vilka böcker som på ett smidigt sätt faktiskt når ut till läsarna.

Print on Demand i kombination med internet innebär i förlängningen att det inte går att kontrollera bokmarknaden. De stora förlagen tävlar på ungefär samma villkor som alla andra, inklusive egenutgivande författare. Faktiskt är frågan om man i en sådan framtid alls behöver förlag...
En motsvarighet till skivbolagen kontra fildelning och MP3.

Hej då maktfullkomliga skivbolag, hej då maktfullkomliga bokförlag! Framtiden ser riktigt ljus ut för kulturen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

6 kommentarer:

  1. "Bara inte..." Jag sätter mitt huvud i pant på att de kommer att... Försöka alltså. Kväva utvecklingen alltså. Men därifrån till att lyckas... Nej, så mäktiga är knappast Bonniers.

    SvaraRadera
  2. Att trycka böcker "Print On Demand" skall enligt en australiensare som jag kom i sampråk med häromveckan vara mycket vanligt hos större bokhandlare i Australien.

    Veckan innan talade jag med en svensk tryckare som menade på att detta kommer aldrig att fungera, för limmet som skall hålla ihop boksidorna kommer aldrig att hålla.

    Där ser man....

    Gillar ditt slutord. :-)
    Finns det inget medel mot maktfullkomliga politiker?

    SvaraRadera
  3. Dennis: Visst gör det det.

    SvaraRadera
  4. Pirate Bays hemsida rapporterar idag om ytterligare en misstänkt skandal kring Antipiratbyrån. http://www.thepiratebay.org/blog/109

    SvaraRadera
  5. Jag citerar kärnan i meddelandet från TPB:
    Igår fick vi två oberoende tips från väldigt säkra källor (insiders som det heter) om att den 31-åriga mannen som blev dömd till villkorlig dom för fildelning, har fått sina böter och rättegångskostnader betalda av upphovsrättslobbyn - för att på så vis kunna ha ett prejudikat. Med andra ord - upphovsrättslobbyn har nu ungefär köpt en lagpåföljd i Sverige.

    Jag antar att de genom att betala för den dömdes kostnader har fått honom att avstå från att överklaga. I så fall är det en skandal - men knappast någon överraskning. Det dräller av tjuv- och rackarspel i de rättsliga procedurerna om fildelning.

    SvaraRadera
  6. I USA ökade förra året utgivningen av böcker på Print on Demand med 132% (!) medan utgivningen av tryckta böcker minskade med 3%. Det var förra året i USA fler titlar som kom på Print on Demand (285.000) än i vanligt tryck (275.000).
    Se en amerikansk artikel om det här:
    Digital print market opener

    SvaraRadera