torsdag 21 maj 2009

DN:s glädjesiffror


DN presenterar med stolthet nya högre besökssiffror för sin nätupplaga: “1.229.776 unika webbläsare” förra veckan, vilket är en ökning med 16% sedan samma tid förra året. Men hur många är det egentligen?

Såväl tidningarnas nätupplagor som mätinstrumenten på bloggosfären kör med samma diffusa begrepp “unika besökare”, vilket ger intryck av att det var så många personer i befolkningen som åtminstone någon gång under veckan besökte hemsidan i fråga. Men så är det inte.

Jag är sannerligen ingen expert på detta, men så vitt jag förstått finns ingen enhetlig standard för sådana mätningar. Normalt är ungefär att en “unik besökare” är någon som inom en och samma timme surfar runt mer eller mindre på hemsidan. Om samma besökare kommer tillbaka någon timma senare räknas det som en ny “unik besökare”.

Dessutom mäts detta med cookies, som många av oss antingen har avstängda eller rensar regelbundet. Jag har min Firefox inställd på att rensa alla cookies när jag stänger ner programmet, vilket jag gör rätt ofta över en dag.

Annonsförsäljning
Tidningarna säljer annonsplatser på sina nätupplagor, så de vill självklart ge så imponerande besökssiffror som möjligt. I motsats till papperstidningarna, som använder strikt kontrollerade mätningar från Tidningsstatistik, är mätningar på webben helt oreglerade.

Att 1,2 miljoner personer, sådär en sjundedel av Sveriges hela befolkning, skulle besöka DN:s nättidning varje vecka tror jag inte ett ögonblick på. Snarare är det så att ett antal människor besöker tidningen dagligen och andra sällan eller aldrig.

Om t.ex. 100.000 personer besöker DN.se dagligen innebär det minst 700.000 “unika besökare” i veckan. Då återstår 500.000 besök, som maximalt kan innebära totalt 600.000 verkligt unika besökare – men förmodligen betydligt färre.

Den totala siffran 1,2 miljoner kan som minst innebära sådär 170.000 dagliga besökare (eller något mindre om flera av dem återkommer till hemsidan då och då över dagen). Jag tror att det är ganska nära sanningen.
Låt oss höfta och säga att ungefär 200.000 personer per vecka besöker DN:s nätupplaga.

Dela med sju
Ungefär detsamma torde gälla bloggar. En stor andel av deras besökare kommer dagligen och räknas därför som minst sju “unika besökare” på en vecka. Det kan förklara t.ex. Blondinbellas väldiga besökssiffror. På Bloggportalen är hon just nu uppmätt till drygt 650.000 per vecka, men det är knappast så många av Sveriges befolkning som bryr sig om att hälsa på hos hennes blogg. Siffran 100.000 verkar betydligt rimligare.

Jag tror det är rimligt att dividera alla dessa “unika besökare” per vecka med 6 eller 7, för att få fram hur många individer som över en vecka besöker en viss hemsida – beroende på hur ofta den uppdateras. I fallet dagstidningarnas nätupplagor, som uppdateras många gånger dagligen, kanske siffran ska divideras med ett högre tal än 7.

Annonsmarknadens kunder kommer snart att kräva mer tillförlitlig statistik, så då torde vi få sannare bilder av tidningarnas och somliga stora bloggares hemsidor.
Kanske finns redan sådana mer precisa beräkningar, men ingen är intresserad av att de når allmänheten?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

5 kommentarer:

  1. Den senare teorin tror jag en hel del på. Annonsmarknadens aktörer torde inte höra till de lättare att lura.

    SvaraRadera
  2. antalet "unika besökare" kommer aldrig att kunna återspegla antal besökare i realiteten, utan borde anses mera som en slags besöksindex.
    men du har rätt, man borde isf. kommer överens om något lämplig sätt att räkna på för att kunna jämföra olika webbplatsers besöksstatistik. det är kanske enklast att bygga besöksindex genom att rakt av räkna antal besökare.

    SvaraRadera
  3. Det rimliga för dagstidningar på nätet är förmodligen att räkna antalet besök per dag - och glömma det där med "unika besökare".

    SvaraRadera
  4. TS reviderar även webbplatser, faktiskt så pass länge som sen 1997. Revision av webbplatser löser inte alla problem som du tar upp men en del. Revideras man av TS måste man också ange korrekta benämningar som unika webbläsare och inte unika besökare i sina kontakter med annonsörer och andra.

    Behovet är dock fortfarande stort av ett tydligare och bättre regelverk och mer transparens.

    SvaraRadera
  5. Magnus, tack för din information. Jag visste inte att TS också hanterar detta. Jag hoppas att pressen i högre utsträckning framöver når en gemensam - och rättvisande - statistik, såsom den TS tillhandahåller när det gäller tryckta tidningar.
    Det kommer förmodligen i den grad annonsörer börjar kräva det.

    SvaraRadera