måndag 11 maj 2009

I huvet på en underlig göteborgare


DN har fått en ny bloggare, Magnus Carlsson, som gör en busig och udda blogg han kallar Baske mig! Det är bara att gratulera DN. Magnus Carlsson är en bångstyrig begåvning full av överraskningar.

Magnus Carlsson (ej att förväxla med schlagersångaren!) är animatör och har tidigare bland annat gjort den berömda De tre vännerna och Jerry, som bara delvis följde normerna för animerad film.


Jag lärde känna honom för en klase år sedan, när han gick på en animatörskola i Eksjö och jag höll ett par kurser där i dramaturgi och berättande.
Jag blev genast fascinerad av denna svåra göteborgare, som hade en lika underlig som fascinerande fantasi – och en flit med animerandet som var snudd på övermänsklig. Det var alldeles uppenbart från första stund att Magnus skulle åstadkomma ting och nå ryktbarhet.

Det är mycket som lurar i hans huvud. Jag hoppas att bloggen inspirerar honom att få det ur sig. Hittills bådar det gott. Han bjuder på mystifikationer, satiriska finter och en liten animation ur det svenska folkdjupet.
Rekommenderas.

Magnus är dessutom en fullödig konstnär. Det var han redan innan han blev animatör. Tyvärr lade han bildkonsten på hyllan till förmån för de tecknade filmerna. Jag förstår honom. Svenskt konstliv är bra träigt. Men jag hoppas ändå att han rätt vad det är har en utställning. Jag minns hans bilder som både gripande och förbryllande. En skön kombination.
Här är hans hemsida.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar