måndag 18 maj 2009

Rätt utseende vann


Den norska vinnaren av Melodifestivalen, Alexander Rybak, gjorde ett frejdigt framförande av en poppig sång han själv skrivit – men det var nog ändå inte så lite på sitt utseende han vann. Inget fel med det, i underhållningens värld.

Oscar Wilde menade att skönhet var den enda dygden, eftersom man antingen hade den eller inte – det var inget man kunde göra något åt. Därmed var den oskuldsfull.
Det var sant på Oscar Wildes 1800-tal, men knappast nu. Vi har smink och plastikoperationer, så skönhet kan i vissa fall snarare ta plats som den åttonde dödssynden.

Alexander Rybak verkar dock inte ha trixat med sitt utseende. Han hör till de lyckliga få som stämmer med Oscar Wildes devis. Hans ansikte är så gott som perfekt skulpterat. Slät hy utan tillstymmelse till skäggväxt.
Fast han har östeuropeiska föräldrar är hans utseende väldigt norskt. De rena dragen och de markerade höga kindknotorna är samma som hos de många norska kvinnor som är som skapta till att bli fotomodeller.

Jag såg inte finalen i Eurovision Song Contest på lördagkvällen, eftersom jag då var på RF-stämmans stora fest i Visby. Men jag såg hans vinnarbidrag Fairytale på YouTube senare.
Det sprakade av ungdomlig energi och “cross kitchen” mellan traditionell folkviseton på fiolen och engelsk popsång à la 60-talet (jag känner igen versens melodi, men kommer inte på varifrån).
Inte världens starkaste melodi, men världens mest vinnande framförande – och utseende.

Oscar Wilde skulle också ha röstat på Alexander Rybak.

Tidningarna har förstås skrivit massor om den norska segern, och mer lär det bli. Aftonbladet skriver här, här, här, här, här, här, här, här, här, DN här, här, här, här, här, Svenska Dagbladet här, här, här, här, här.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

8 kommentarer:

  1. Sten Stensson Stening18 maj, 2009 11:59

    Big deal.. det här är en show och "stjärna" som snart kommer att vara lika bortglömd som andra vinnare. Vem minns till exempel Rollo & King som det skrevs om och hyllades väl i paritet med denne individ?

    Rybak kommer knappast att komma mycket längre.
    "He came, he saw, we forgot all about him"

    SvaraRadera
  2. Sten, åtminstone verkar det som att du minns Rollo & King ;)
    Rybak kommer nog att ha svårt att klara sig när hans ungdom bedarrat. Men det torde dröja några år, om han inte har för bråttom att bli luttrad.

    SvaraRadera
  3. Hm ja, alla har då olika uppfattningar om vad skönhet är, jag o mina vänner förstår inte alls hur någon alls kan tycka att han är "vacker" eller "snygg" eller "söt" eller någonting sånt.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker iallafall att låten var grymt bra
    , och visst fastnar man för urseendet? Älskar han!! =D <33333

    SvaraRadera
  5. Rybak kommer knappast att ha problem med att klara sig, med tanke på hans genuine musikaliska utbildning. I likhet med Ernman var melofifestivalen for Rybak nog endast en kul plöj. Jag tror han medvetet valgte en lågt profil och unvek musikalisk ekvilibrism.
    Jag är säker på att Ernman hade klaret sig bättre om hun inte hade forsökt att briliera med sin röst. Vil man vinde melodifestivallen är det, tror jag, jantelagen som gäller åtminstånd när det gäller musiken.

    SvaraRadera
  6. Alexander ser ut som dom dära små plastfigurerna man samlade i början av 2000-talet, little monkey lost hette dem tror jag. Jag förstår verkligen inte hur han kunde vinna, hans sång var väl okej, men det fanns helt klart bättre bidrag. Han var dock den ende som spelade med kameran på ett bra sätt..Och det vann säkert honom ett par extra poäng från jurin.

    SvaraRadera
  7. Smak lösa människor, Alexander Rybak är den bästa musikern i hela Europa. Och de flesta av er har tydlingen problem med det så därför råder jag er att söka psykolog nu innan sjukdomen sprider sig!!

    SvaraRadera
  8. Anonym, jag tror du överdriver en smula. Psykiska sjukdomar är inte smittsamma ;)

    SvaraRadera