måndag 22 juni 2009

Celibat blir man inte helig av


Paraguays president Fernando Lugo tycker att den katolska kyrkan ska avskaffa celibatet för präster. Han har själv varit biskop och gjorde ändå kvinnor med barn, så han talar i egen sak – men rätt har han ändå.

Celibatet för prästerna i katolska kyrkan växte fram så sakteliga genom århundradena. Först på 1100-talet blev det obligatoriskt. Att celibat skulle vara liksom lite mer andligt än ett aktivt sexliv hämtades dels från Paulus (1 Kor.7) och dels från Jesus (Matt.19). Men båda betonar att det inte är för var och en, utan för dem som förmår det och uppsöker det frivilligt. Så här säger Jesus:

”Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta.”
Egentligen använder Jesus ett ord som betyder “kastrerade” och syftar på celibat. Den svenska bibelöversättningen har varit lite pryd i sitt ordval – inte särskilt förvånande.

Denna avoghet mot sex inom kristendomen bottnar förmodligen i synen på jordelivet och dess lustar som något lägre, att följas av en paradisisk (och könlös) tillvaro efter döden. En trist syn på existensen, som bara med tvekan kan spåras till Jesus. Paulus, dock, är mer på det spåret. Det var inte många nöjen han godkände.

Jesus bjöd på vin och skämtade mycket i sina liknelser. Han ville inte ens döma en kvinna som avslöjats när hon var otrogen. Min gissning är att han inte skulle förstå poängen med att kräva celibat av någon, men inte heller klandra dem som valde det själva.

Man blir inte helig för att man avstår något som jordelivet bjuder, i synnerhet när det är så behagligt som sexualiteten, en urkraft som gör störst skada när den förtrycks.

Dessutom är det få förunnat att klara avhållsamheten i längden. De flesta har allehanda hyss för sig ändå, men fördolt och i skam. Vad är poängen med det?
Präster som lever så är knappast de mest lämpade att ge sina medmänniskor råd om livet och andligheten.

Bilden är en målning från 1600-talet av Giovanni Lanfranco, föreställande bebådelsen – när Maria får veta att hon är med barn, fast hon är jungfru. Det är ett motiv som har roat många konstnärer genom århundradena. Klicka på bilden för att se en förstoring.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , .

19 kommentarer:

  1. Celibat är inte onaturligt.

    SvaraRadera
  2. Anonym, det är onaturligt att kräva det.

    SvaraRadera
  3. När detta monetära systemet vi nu lever i faller sönder och samman, kommer endast Katolska kyrkan stå kvar, och dess celibata präster kommer att vara våra vägledare till ett nytt och bättre samhälle.. Detta skede går ej att stoppa då det redan startat..
    /Nathanael Florence

    SvaraRadera
  4. Ett samhälle av idel celibata blir kortlivat.

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga människor som kommenterar här, Stefan.

    Låt mig anta att knappt någon lyckas "hålla på sig". Det man inte får göra brukar ju vara otroligt frestande. Låt oss hoppas att det också gäller katolska präster.

    Hur definieras celibat, btw? Får du ha oralsex t ex?

    SvaraRadera
  6. Om jag har förstått saken rätt så finns det även praktiska och ekonomiska orsaker bakom kyrkans celibatstvång. Genom att prästerskapet inte genererade avkomma - åtminstone inte erkänd sådan - uppstår ingen försörjningsbörda. Mer pengar åt påven.
    Också hymlandet med homosexualitet har med saken att göra. Var du bög eller flata var klostren rätta stället att gömma sig på.
    Åttabarnsfadern Mahatma Gandhis inställning till sex är intressant. Jag kan inte särskilt mycket om den, men har förstått att han och hans hustru valde celibat efter åttonde barnet. Han var också kritisk till barnbegränsning och tyckte att sex´ var till för barnalstring. Där sticker han ut hakan i det samhälleliga, men annars tycker jag som Stefan: celibat må vara den resandes ensak. Celibat av varje annan anledning än djupliggande privata orsaker lär inte leda till annat än frustration och elände. Ja, även som en andlig väg är avstående från sex högst komplicerat, och det tror jag Gandhi skulle vara den första att skriva under på.
    Signatur Nybliven trebarnsfar...

    SvaraRadera
  7. Mattias, grattis till barnalstrandet! Du gör vad du kan för att slippa fritid...

    Jag har också förstått det så att katolska kyrkan ville slippa låta familjen ärva prästgård och dylikt. Strindberg skrev om det i en av sina noveller. Beskt, förstås.

    SvaraRadera
  8. Johanna, det var en spännande fråga: vad räknas som celibat? Är det som Clintons definition på sex, eller strängare? Får man onanera? Fantisera?
    De som påstår att de klarar sig utan någon som helst sexuell "outlet" har jag svårt att tro på.

    Jag skrev en roman, Tao Erikssons sexliv, som egentligen skulle handla om en ynglings sätt att sublimera sexualiteten genom andra utlevnader. Jag började med att försöka beskriva varför han sublimerade sin sexualitet - och det blev hela boken. Det tog tid att förklara.
    Och särskilt celibatärt levde han inte ändå, Tao Eriksson.

    SvaraRadera
  9. Alla människor har samma behov, oavsett yrke. Det vet vi ju. Men sen beror det väl lite på vad man lägger i begreppet sex... Att knulla runt för att lätta på trycket eller att älska för att skapa närhet i en relation. Att använda som skaparkraft i kreativitet, eller låta sexualiteten bli vägen till just skaparkraften som en andlig upplevelse.

    Så, om vi ser sex som en skaparkraft, är kanske de som utåt sett verkar celibata inte så och "fyllegrabbarna" extremt egoistiska?

    Lagom är bäst ;)
    /Alexandra

    SvaraRadera
  10. Paulus var ju aldrig gift. Men han menade faktiskt att det var bättre att gifta sig än att gå runt och vara upptänd av begär. Var och en skulle ha sin hustru.

    Den förste påven Petrus, vet vi var eller i alla varit gift. Han hade nämligen en svärmor.
    Katolska kyrkans krav på celibat för präster är praktiskt/ekonomiskt och inte teologiskt motiverat. Därför ges idag dispenser för gifta män att prästvigas.

    SvaraRadera
  11. Kyrksyster, tack för ditt kunniga svar.
    Jag visste inte att det numera ges dispens för gifta som vill bli präster. Jag antar dock att en ogift präst förväntas förbli så hela livet.

    SvaraRadera
  12. Jag gillar idéen om lagom om jag får bestämma själv vad som är lagom :-)

    SvaraRadera
  13. Johanna, av samma skäl gillar jag idén om mycket :D

    SvaraRadera
  14. Kristendomens avoghet mot sex har säkert att göra med dess avoghet mot verkligheten som sådan. En högre verklighet är det som gäller.
    Samt en hel del med dess odlande av negativa känslor, som skuld och skam. Sådant ger kyrkan makt, när den nämligen erbjuder absolution däremot.

    SvaraRadera
  15. Nej, katolska kyrkan ger inte dispens till gifta män som vill prästvigas! Det har jag aldrig hört. Det de däremot kan göra är att "ta emot" gifta präster från tex anglikanska kyrkan som vill konvertera och fortsätta att verka som präster - fast i katolska kyrkan.

    Man kan notera en anledning till för Paulus och de tidiga kristna att vilja leva celibatärt: man väntade sig att den yttersta dagen var _mycket_ nära. Då kunde det vara vettigt att inte sätta barn till världen samt koncentrera sin tid till att sprida evangeliet.

    Ortodoxa kyrkor (vilka eller alla av dem vet jag inte) löser celibatstanken för präster på ett elegantare sätt: endast präster som samtidigt är munkar skall vara celibatära. Bland dessa väljs tex biskoparna. Övriga "vanliga" präster skall gifta sig.

    SvaraRadera
  16. Hmm. Jag har googlat lite: "obligatoriskt celibat är ett påbud endast för katolska präster med romersk rit. För katolska präster med orientalisk rit är ju celibat frivilligt" skriver ett par. Så undantaget kyrksyster talar om kan vara uniatkyrkorna (http://sv.wikipedia.org/wiki/Katolska_%C3%B6stkyrkor). Eller finns det fler undantag, kyrksyster?

    SvaraRadera
  17. Kyrka och könsliv går helt enkelt dåligt ihop, tycks det. I Sverige var det länge sed att prästänkor skulle "konserveras". Det innebar att den präst som tillträdde ett pastorat där företrädaren avlidit och efterlämnat en maka, tvingades gifta sig med henne (och hon med honom, förstås). Allt för att kyrkan skulle slippa dra försorg om änkan, förstås.

    SvaraRadera
  18. Restriktionerna mot sexualiteten är typiska för många jordbrukarsamhällen, men inte alls i jägar-samlarsamhällen, så det har nog med sådant som försörjning och arv att göra.

    Den kristna religionen, jämte en del andra av världsreligionerna, är utpräglat framvuxen ur jordbrukarsamhället, så det är nog en stor anledning till dess sexualmoral.
    Jesus själv verkade dock inte så angelägen att moralisera om sexualiteten.

    SvaraRadera
  19. Samma sak gäller äktenskap. Giftermål för att hålla kvar jorden i släkten. Därur springer vår föreställning om kärnfamiljen.
    Överhuvudtaget är det värt att fundera i vad mån vårt tänkande beror av den ekonomiska och tekniska kontext vi lever i. Och tvärtom - hur världen ändras utifrån ändringar i vårt sätt att tänka.

    SvaraRadera