fredag 19 juni 2009

Jordgubbars ådring


Nu är det midsommarafton, vilket med naturnödvändighet innebär sill och nubbe, men även jordgubbar. Därav bilden ovan.

Regnet har just börjat smattra mot rutan. Och nu kom en åskknall. För en gångs skull med god timing. Jag är precis hemkommen från en tur på stan, som inkluderade en silltallrik och efterföljande jordgubbar med grädde.

Bilden ovan är dock från ett annat restaurangbesök. Jag minns tyvärr inte var. Jordgubbshalvorna dekorerade en crème brûlée. Desserten var behaglig, så gott jag minns, men det som fick mig att ta fram kameran var de vackra mönstren på jordgubbarnas insidor, som blottats så artistiskt av snittet.

Jordgubbars friska sommarsmak är ingen nyhet, men jag har nog inte förr tänkt på hur vackra deras innanmäten är. Jag har förmodligen hanterat dem för glupskt för det. Men se den fina ådringen, som på löv. Jag blir sugen igen, fast jag nyss fått i mig ett fat.

Glad midsommar, vad för väder ni än har!

Klicka på bilden för att se en förstoring.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar