måndag 15 juni 2009

Komvux reparerar skolans brister


Skolministern vill sätta stopp för möjligheten att på komvux gå om utbildningar som man inte klarade i den vanliga skolan. Man kan fortfarande tentera ämnen, men inte göra om själva skolundervisningen. Rimligt tänkt – men det är ju inte där problemet ligger.

Det är klart att det är lite konstigt att samhället ska bekosta en och samma utbildning en gång till, för elever som inte fick till det första gången. Men den viktiga frågan är: varför fick de inte till det första gången?

Jag har alltid ansett att grund- och gymnasieskola inte passar de flesta barn och ungdomar särskilt väl. De ska sitta på hårda stolar hela dagarna och lyssna till föråldrad kunskap om sådant som bara ibland är relevant för deras egna liv.
Det är klart att man ledsnar, annars är man en zombie.

Skolan behöver vitaliseras och anpassas till den rådande verkligheten. Om den känns frisk, pigg och relevant får den elever som är likadana. Då blir de engagerade – i alla fall den stora majoriteten av dem. Numera är det skrämmande många som inte får godkänt under grund- och gymnasieskoleutbildningen.
Detta stora antal är ett bevis på att det är skolan det är fel på, inte eleverna.

Ett stort fel med skolan är att politikerna krafsar för mycket i den. Varje ny regering ska reformera skolan, fast den inte ens hunnit förverkliga den föregående reformen ordentligt. Det duger inte. Och kommunerna ska spara varenda krona de får fatt i, hur än elever och undervisning blir lidande. Det håller inte.

Skolan är kaos, framför allt genom makthavarnas ideliga tafsande. Den får aldrig tid och resurser nog att själv finna fungerande former. Då är det inte undra på att många elever faller igenom.
Och då kan man inte ta ifrån dem en ny chans när de vuxit ifrån växtvärken.

Om skolan fungerade skulle det absolut räcka med möjligheten att tentera upp betygen senare, men som det nu är har komvux blivit en ny chans för elever som är att räkna som offer för grund- och gymnasieskolans tillkortakommanden.

Aftonbladet skriver här, här, här och här, DN här, Svenska Dagbladet här, Expressen här och här om förslaget.
Läs även andra bloggares åsikter om , .

11 kommentarer:

  1. Jag noterar ytterligare ett problem med avtentning av gymnasiekurser: betygskriterierna är inte skrivna för att kunna tenteras av. De är skrivna för en situation där eleven möter läraren tillsammans med andra elever och där kan skaffa sig och visa upp sina kunskaper, ibland även med hjälp av prov.

    Att då enbart kräva tentering innebär att politikerna önskar att lärarna inte ska följa de betygskriterier som finns utan uppfinna nya som går att tentera av. Eller att det faktiskt inte ens ska gå att tentera en kurs. Eller att kursmål ännu en gång ska skrivas om, denna gång till att enbart intressera sig för kunskap som kan uttryckas skriftligt i tentor.

    SvaraRadera
  2. ""Det är klart att det är lite konstigt att samhället ska bekosta en och samma utbildning en gång till, för elever som inte fick till det första gången.""

    Håller med.

    ""Men den viktiga frågan är: varför fick de inte till det första gången?""

    Därför att de vill bli läkare men inte har kapacitet för det.

    SvaraRadera
  3. ""Skolan behöver vitaliseras och anpassas till den rådande verkligheten""

    Phhuu...de som försökt har bara gjort den sämre. jag börjar tro att skolan måste vara skola på gott och ont, tyvärr.

    Läs gärna Göran Häggs "Välfärdsåren" man får ångest omväxlande med skrattattacker när man läser om alla sjuka experiment den svenska skolan har genomlidit. INGET mer av detta tack!

    SvaraRadera
  4. ""Numera är det skrämmande många som inte får godkänt under grund- och gymnasieskoleutbildningen.
    Detta stora antal är ett bevis på att det är skolan det är fel på, inte eleverna.""

    Nä, eller ja, men inte på det sätt du tror. Det är ett samhällsfenomen, det är ett samhällsfenomen som satt sina avtryck i skolan. Alla, jag säger ALLA som jobbar inom skolan ropar på sina knän, SNÄLLA inget mer flum! tro mig, det ÄR fel väg att gå. Detta är en komplex fråga, en svår fråga, man riskerar att trampa många på tårna, vara politisk inkorrekt, men det är inte bra, och vägen går INTE genom sänkta krav eller mer flum, tro mig. Du kan fråga ALLA seriösa lärare.

    SvaraRadera
  5. ""Ett stort fel med skolan är att politikerna krafsar för mycket i den. Varje ny regering ska reformera skolan, fast den inte ens hunnit förverkliga den föregående reformen ordentligt. Det duger inte."

    Håller med.

    ""Och kommunerna ska spara varenda krona de får fatt i, hur än elever och undervisning blir lidande. Det håller inte.""

    Håller med.

    SvaraRadera
  6. Dock gäller detta förslaget bara ifall man har fått godkänt på kursen. Är man underskänd ska man fortfarande få läsa om kursen på Komvux, men inte om man redan är godkänd och "bara" vill ha bättre betyg. Inte helt orimligt faktiskt, i mina öron.

    Håller inte heller med om synen på klassisk kunskap som mossig. Det är ju just en återgång till en klassisk kunskapsskola vi behöver.. inga mer flummerier om att eleverna själva ska leta upp kunskap.

    SvaraRadera
  7. Gentlerobot, jag håller med dig om att det inte är helt orimligt. Men det är ändå ett sätt att betrakta eleven som ensam skyldig till skolresultaten.

    Kunskap är inte fel, men den behöver vara relevant för nutida samhällsliv. Historien är förvisso alltid relevant, för den lär vi oss av för framtiden, men det är väldigt mycket i den traditionella undervisningen som känns så lagom meningsfullt för eleverna - och ganska lite som direkt berör dem.

    Undervisning bör baseras på nyfikenhet, inte korvstoppning. Skolan ska väcka elevernas nyfikenhet, inte släcka den. Om det är flummigt så är jag flummig. Det var i så fall Rousseau också.

    SvaraRadera
  8. Jag tror det behövs kompetenta lärare. Jag minns själv hur det var i Gymnasiet och högstadie nivån. Först i högstadiet, gick jag i klassen som var bäst av alla i mitt län i nutidsorgientering, sedan vart det gymnasiet. Och man blev ansedd som vuxen och fick passa tider. Det blir ett sådant stort glapp hela tiden mellan hela skoltiden, det största var för mig mellan klass 6 till högstadiet. Man måste plana ut allting mycket bättre, så eleverna är förberedd och vet vad som väntar. Jag håller med om att det behövs en bättre mer, ordentlig skola, som måste byggas på mer lära om var vi härstammar ifrån och vem vi egentligen är, som det känndes så kastade lärarna böckerna i knäna på en och sedan är det endast till att läsa, utan något annat val, och utan att veta varför eleverna ska läsa ämnenna, och till vilken nytta. Det är något väldigt snedvänt med ett sådanan uppbyggnad av lärande, skolan ska göra eleverna nyfikna kring skolämnen! Jag har nämt på denna blogg tidigare, att vi har ett grannland i Finland som är i toppen i världen i högstadiet, det vill sig de har ett system som fungerar byggt på, mattematik, språk, vetenskap, språk och, tegelsten för tegelsten, jag ser det som kanske det viktigaste av alla frågor i samhället. Men skolan kan bli så mycket mer än endast rå pluggande, det måste finnas mer ämnen som ger utlopp för kreativiteten som jag ser finnas mer än tidigare, i de senaste generationerna, och nu i 90-talisterna.
    Gjorde en sökning och fann denna länk, som jag inte läst tidigare:http://online.wsj.com/public/article_print/SB120425355065601997.html

    SvaraRadera
  9. Jag såg din kommentar att "bör baseras på nyfikenheten" - det är verkligen det skolan bör bygga skolan kring

    SvaraRadera
  10. Skolministerns förslag ger också ökade friheter för privatskolor att göra urval av vilka elever de tar in. Se Svenssons blogg om saken:
    Privatskolor ska få välja sina elever
    Klassamhället frodas.

    SvaraRadera
  11. Regeringens förslag är egentligen ganska städat: De vill enbart förbjuda dem som fått godkänt att läsa komvux för att höja betygen. Underkända ska få göra det, och det är förstås viktigast. Godkända kan i stället tentera om de vill förbättra sina betyg.
    En rimlig sparåtgärd.

    Problemet är att det mörkar skolans misslyckande och gör eleverna till syndabockar.

    SvaraRadera