torsdag 25 december 2008

Vi köper samma – en stund till


DN berättar om undersökningar som visar att allmänheten fortsätter att mestadels köpa samma saker – de populäraste böckerna, CD-skivorna osv., fast internet ger samma tillgång till hur mycket annat som helst. Men det torde ändra på sig.

Vi befinner oss fortfarande i internets gryning, eftersom samhället fortfarande genomsyras av gamla ordningar. Det är inte konstigt att folk fortfarande köper vissa böcker och CD-skivor, eftersom det är dessa det görs så väldigt mycket mer reklam för.

Såväl massmedia som reklamen fokuserar på några få författare och artister i taget, så det är inte underligt att dessa säljer mest. Allmänheten lockas av sådant de känner till.
Specialintressen går sällan upp på hitlistor och kommer därför inte att få sådan reklam och uppmärksamhet. Men de kommer att utgöra en allt större andel av den totala försäljningen, det är jag övertygad om.

Och när media lämnar sitt slappa hitlistetänkande kommer denna utveckling att bli väldigt tydlig.
På internet kan vi hitta precis det som intresserar oss själva, i stället för vad de flesta andra verkar gilla – och det kommer vi att kasta oss över. Det tar tid, men jag är säker på att utvecklingen går åt det hållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar