söndag 14 augusti 2011

Västra hamnen under konstruktion

Sydsvenskans kultursidor har tema Västra Hamnen (här, här och här), det exklusiva området i Malmö. Det väcker minnen. Jag var där när det invigdes. Då hette det Bo01 och var fortfarande en byggarbetsplats.

Bo01 var en stor utställning av verkliga hus, som skulle visa framtidens snitsiga boende. Det mesta var försenat vid invigningen 2001, så det var verkligen som att gå omkring på en byggarbetsplats. Den mäktigaste byggnaden, Turning torso, hade inte ens börjat byggas. I stället fick man se den jordyta det skulle ske på och lite bilder från arkitektkontoret.

Jag var Sydsvenskans hemliga krogrecensent Bong på den tiden, så jag gjorde nedslag på restaurangerna i området (här är den texten). De flesta av dem försvann redan när utställningen avslutades men den bästa, Salt & Brygga, serverar fortfarande sitt ekologiska kök. Jag trodde inte att de skulle klara sig i det då rätt karga och och alienerade bostadsområdet i vardande.

För eget nöjes skull gick jag också runt och tog en hel del bilder, som jag samlade i en utställning på min hemsida. Jag kunde inte motstå att döpa utställningen till Under Construction, fast jag förstod att många surfare skulle låta bli att klicka sig dit i tron att det var just en site under konstruktion. Här är den utställningen. Några av de bilderna ser du nedan (och ovan, under rubriken):






Läs även andra bloggares åsikter om , , . Intressant?

1 kommentar:

  1. Ah, ja det är en märklig plats alltjämt. Även jag var där vid invigningen, och klev omkring i bråten, bland alla högljutt på uppmärksamhet pockande arkitekturskapelser så tätt tätt inpå varandra. Jag är förundrad när jag går där nu, att en utställning kan komma att faktiskt fungera som permanentad boplats. Även om flaskvattnet i närbutiken lär uppvisa en hårresande prislapp.

    Andreas den smått förundrade

    SvaraRadera