söndag 28 augusti 2011

Äntligen!


Nu är jag äntligen klar med att lägga upp alla bilder jag råkade radera från den här bloggen – i 1.019 blogginlägg! Det gick bara att göra manuellt i varje inlägg för sig.

Jag råkade radera dem via min Galaxy ”smartphone” (sistnämnda går att diskutera), utan att ha minsta aning om att det också raderade dem på bloggen. Och ingen varning fick man. Många andra över hela världen har gjort samma misstag.

Det handlar i grunden om att alla dessa tekniska system som omger oss och fyller vår vardag utformas av tekniker. De tänker som tekniker, även när deras alster får användare utan samma kunskaper och perspektiv. Klart att det blir fel då. Obegripliga manualer, snåriga menysystem, bristfälliga förklaringar.

När ska IT-företagen lära sig att låta annat yrkesfolk utforma det som möter användarna. T.ex. pedagoger, som vet hur man förklarar och hur mycket man behöver förklara, eller journalister som är tränade i vilka frågor allmänheten ställer sig.

Och borde de inte låta en klase vanliga användare prova produkter och program en tid innan de släpps ut på marknaden? Så kallade betaversioner testas så gott som uteslutande av tekniker och teknikintresserade. Det räcker inte.

När det gäller användarvänligheten är IT-tekniken fortfarande ytterst primitiv.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

3 kommentarer:

  1. Grattis! Jag imponeras än en gång av din grundlighet och ditt tålamod.

    För övrigt har du naturligtvis helt rätt. Vad är det för t ex för pappskallar som inte begriper att fjärrkontroller har en tendens att försvinna, och att man de gångerna behöver kunna göra de inställningar man vill direkt på TV:n/DVD:n? Och att exempeltrudelutten på elpianon sabbar barnens lust att klinka vidare själva; hur är det möjligt att de inte gjort den avstängningsbar.

    Idioter, om du frågar mig. Men, den som sa det han var det brukar jag ju säga, så då är det väl jag... /Mattias

    SvaraRadera
  2. Problemet är att förenkling innebär också förenkling över att fel ska uppstå. Det skulle ju kunna vara så att du ville radera massa bilder ganska kvickt och det är ju bra.

    Själv är jag måttligt road över alla nya teknologier i diverse form som ska vara så mycket bättre och ändå visar det sig innehålla någon brist som inte fanns i tidigare version. I slutändan undrar man om det var bättre förr eller om vi bara uppfinner hjulet om och om igen för att hålla marknaden igång och kanske slå ihjäl tiden.

    SvaraRadera
  3. Mats, jag retar mig särskilt på uppgraderingar av fungerande mjukvara, som därefter inte bara har nya buggar, utan också ändrade kommandon och menyer, så att man måste tillbringa timmar med att lära om. Slöseri på alla sätt.

    SvaraRadera