onsdag 17 augusti 2011

Alla bilder blev svarta hål

Här om dagen råkade jag radera alla bilder på min blogg. Nu befinner jag mig i det mödosamma arbetet att ladda upp dem igen. Google är inte fool proof.

Under våren skaffade jag en ny mobil, en Android. Det verkade som att alla mina bloggbilder hade kopierats över på den. Det är väl onödigt att de tar upp plats där, tänkte jag för några dagar sedan och raderade dem.

Senare upptäckte jag att på min blogg hade alla bilder ersatts av svarta rutor med varningstrianglar på. Jag trodde först att det var något tillfälligt tekniskt fel hos Google, så jag avvaktade.

Men snart stod det klart att bilderna inte dök upp igen och då begrep jag sambandet. Min mobil och mitt Googlekonto är länkade, så när jag raderade bilderna från telefonen togs de i själva verket bort från bloggkontot. Oåterkalleligen.

Lyckligtvis har jag alla bilder på min hårddisk, så de har inte gått helt förlorade.

Lite sökning på nätet och Googles hjälpforum slog fast att det inte finns någon enkel metod att reparera skadan. Jag måste manuellt lägga upp bilderna på nytt i vart och ett av blogginläggen. Det räcker inte att bara tanka upp allihop i Googles bildarkiv Picasa – blogginläggen hittar dem inte utan manuellt angivna länkar.

Jag har sedan bloggens start i februari 2008 skrivit 1.019 blogginlägg hittills (1.020 med detta). Så gott som alla är illustrerade med någon bild. Ugh!

Jag kunde strunta i det och säga typ ”lätt fånget, lätt förgånget”, men bilderna utgör för mig en så viktig del av blogginläggen att jag bara inte kan nöja mig med det – även om de flesta gamla inläggen sällan blir lästa.

Så det var bara att kavla upp ärmarna. Jag arbetar mig bakåt i tiden. Just nu är jag vid maj 2009 och svär över att jag skrev så mycket i bloggen vid den tiden...

Google borde nog ha automatiska varningar när någon ger sig på att radera så omfattande. Det har inte bara hänt mig, såg jag i min nätsökning. Andra har gjort precis samma misstag på sina mobiler, så här finns vad man kan kalla en säkerhetslucka.

Men det är också en påminnelse om att hela denna nya värld av ord och bilder som Internet har öppnat är bräcklig. Vi vet ingenting om hur pass bestående den ska visa sig vara. Hur mycket kan gå till spillo blott vid en olycklig knapptryckning?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , . Intressant?

1 kommentar:

  1. Å, jag undrade vad som hänt! Har sett fler som råkat ut för samma sak...

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera