tisdag 4 november 2008

Sydsvenskan censurerar bloggar


Jag kunde inte tänka mig att Sydsvenskan skulle sjunka så lågt, men efter flera exempel står det klart: tidningen censurerar medvetet bloggar.

Många artiklar som tidningarna publicerar på nätet länkar till bloggar som kommenterar dem. Så även Sydsvenskan. De använder Twingly, ett automatiskt system som hittar bloggar länkade till tidningarnas artiklar och listar dem på dessa webbsidor.

Jag har flera gånger råkat ut för att mina bloggar inte har listats på Sydsvenskan, fast Twingly bevisligen har hittat dem. Det har också hänt att en sådan listning först har dykt upp på Sydsvenskans hemsida och sedan försvunnit.

Det kunde bero på tekniska fel, om det inte varje gång varit bloggar som är kritiska mot Sydsvenskans skribent. Alla mina övriga bloggar om tidningens artiklar har kommit med. Märkligt sammanträffande...
Det har också visat sig att det hänt endast med två av tidningens skribenter: den politiska chefredaktören Heidi Avellan och nöjeschefen Maria G Francke.
Så funkar inte slumpen.

Antingen är det dessa två som själva ingripit för att få länken till min blogg borttagen, eller någon medarbetare på webbredaktionen som vill skydda dem för att de är chefer. Förstnämnda är troligast, eftersom jag har skrivit kritiskt om t.ex. chefredaktören Daniel Sandström utan att bli censurerad.
Jag har också skrivit kritiskt om andra medarbetare utan att bli censurerad, exempelvis Mats Skogkär som jag gått rätt hårt åt ibland – men han är ingen chef.

Det är förstås rent vedervärdigt att Francke och Avellan tillåter sig detta, speciellt som de själva i sina skriverier ofta går väldigt hårt åt andra offentliga personer. Pressetiskt är det under all kritik.

Jag är dessutom övertygad om att det är en sådan attityd som snabbt kan innebära bleka döden för tidningarna, som just nu kämpar med näbbar och klor för att behålla sitt existensberättigande i en värld där internet gör dem alltmer överflödiga.
Skäms, Sydsvenskan!

Här är de senaste exemplen på Sydsvenskans censur:
Jag skrev en kritisk blogg om Maria G Franckes gärning som nöjeschef, i och med att Sydsvenskan meddelade att hon byter jobb på tidningen. Min blogg är här. Sydsvenskans artikel, som jag länkade till, är här. Där anges att det inte alls finns några bloggar om artikeln, fast Twingly definitivt hittade min. Om jag minns rätt var länken till min blogg uppe ett tag men försvann sedan.
Här är en blogg som kritiserar den politiska chefredaktören Heidi Avellan, och här är Sydsvenskans artikel där länk till min blogg saknas, fast Twingly hittade den.
Här är en annan blogg om Heidi Avellan, som det inte heller finns någon länk till på Sydsvenskans sida här.

4 kommentarer:

  1. Liten updatering:
    Jag pingade förstås också denna blogg på Twingly, och minsann dök en länk till den upp på Sydsvenskans artikel om Maria G Francke, fast min urpsrungliga blogg om den inte finns med.
    Vi får se om också denna nya länk försvinner därifrån...

    SvaraRadera
  2. Hej Stefan,

    Sydsvenskan har tillgång till ett moderationsverktyg, så det är mycket möjligt att de modererat bort blogginlägg. Du skulle kunna ta kontakt med dem och se om det stämmer med deras anteckningar och i så fall få reda på orsaken. Det finns andra saker som kan spela in, tekniska fel eller mänskliga misstag.

    I vilket fall tror jag det finns möjlighet att kan ha en ganska positiv diskussion med dem kring deras policy för moderation. Jag har inte fått bilden att de modererar bort inlägg baserat på vilka åsikter som framförs. De vill jobba nära bloggar och vara öppna mot bloggvärlden.

    Mvh, Martin Källström
    VD Twingly (och aikidoinstruktör i Linköping!)

    SvaraRadera
  3. Hej Martin!

    Kul att vi är aikidokollegor! Är det samma klubb som aikidons glade ordförande Mika håller till på?

    Twingly funkar utmärkt, tycker jag - även på Sydsvenskan, med nämnda undantag. Därför ville jag i det längsta inte tro vad fakta tvingade mig att inse.
    Jag har mailat diverse personer på Sydsvenskan om saken för en tid sedan, men fick i princip bara "Goddag yxskaft" till svar.

    SvaraRadera
  4. Hej Stefan,

    det stämmer bra att det är i samma dojo som Mika! Du känner igen mig också när du ser mig :)

    Blogga igen eller mejla om det är några problem med Twingly, jag finns på martin@twingly.com.

    Mvh Martin

    SvaraRadera