torsdag 23 oktober 2008

Pensionär före pension


Maria G Francke slutar som nöjeschef på Sydsvenskan, efter tolv år på jobbet – lika länge som jag var Bong där. Det är på tiden.

En chef ska inte stanna så länge på samma jobb, för då går saker i stå. Det är särskilt sant på en dagstidningsredaktion, som har hög puls och ständigt behöver förnya sitt grepp om den ombytliga framtiden.

Jag tycker att Maria snabbt blev en belastning för tidningen. Vi kom i och för sig så lagom bra överens när jag var Bong och vi hade en del med varann att göra, så jag kan vara part i målet.
Hon tyckte nog ständigt att i stort sett vem som helst hade kunnat göra mitt jobb mycket bättre. När jag sa upp mig som Bong diskuterade vi vad jag i stället kunde skriva för tidningen. Men hon avfärdade alltihop med att jag var för gammal. Har kanske andra dragit den slutsatsen om henne nu? Karmalagarna...

När hon började som nöjeschef verkade hon ha gnista, men det blev kvickt tydligt att hon gjorde som så många andra: brydde sig mest om att behålla glassjobbet och göra det mysigt för sig. Hon tänkte sig nog att stanna till pension.

I början var jag också rätt imponerad av att hon kunde skriva inkännande och uppriktigt även om populärkulturens banalare delar, sådant som nöjesjournalister på morgontidningar normalt fördömer reflexmässigt. Men sedan visade det sig att hon inte klarade så mycket annat.
Det var idel Idol och Darin och Amanda – dessutom utan någon analys eller reflektion. Hon behandlade populärkulturen lika ytligt som fördomarna om den.
Sammalunda när hon skrev TV-krönikor. Hon höll sig envist vid de “folkligaste” programmen, vilket blev särskilt pinsamt när hon samtidigt ondgjorde sig över dem.

Nu ska Sydsvenskan slå ihop kultur- och nöjesredaktionerna under en chef. Så är det t.ex. på DN, vilket har fungerat ganska dåligt – av ett självklart skäl: det blir kulturchefen som tar över, och då ska allt vara så fint och märkvärdigt.
Svensk kulturbevakning har på tok för lite fräs. Gamla unkna borgerliga kulturideal står på piedestal, fast kejsarens nya kläder sedan länge förlorat sin lyster.
En sammanslagning blir bara ett lyft om man vågar göra en nöjesredaktör till chef för klabbet, och sedan rör om respektlöst i kulturgrytan.

Maria G Francke ska bli featurechef på tidningen. Kanske stannar hon där till pension?

2 kommentarer:

  1. Tur att det finns så många kul bloggar att kika in på när man är hemma från jobbet och är sjuk...
    Det här inlägget kändes väldigt personligt, hoppas att inte damen ifråga läser din blogg och blir upprörd! Karmalagarna…hehe : )

    SvaraRadera
  2. Nu har Sydsvenskan tagit bort Twngly-länken till mitt blogginlägg om Maria G. Francke. Kritikerna på tidningen är uppenbarligen känsliga för kritik...

    SvaraRadera