fredag 21 november 2008

Svalt med kärleken i Idol


Jag har just sett kvällens Idol med kärlekstema. Det var lite si och så med deltagarnas blod, svett och tårar – mest handlade det om vänskap. Lite svalare, lite lagom och helt oskyldigt. Man får förstå om de inte vill blotta sina hjärtan i direktsänd TV.

Anna lyckades förvånansvärt väl med Somewhere over the rainbow, vilket jag i en tidigare blogg tvivlade på att hon skulle. Hon sjöng både innerligt och skickligt på samma gång, vilket en 16-åring normalt inte borde förmå. Det var alldeles uppenbart att hon har en lång och nära relation till sången. Kanske borde hon i framtiden återgå till Judy Garlands version och skapa sin egen tolkning därifrån. Eva Cassidys egensinniga tolkning är lite av en återvändsgränd för varje annan artist.

Kevin var som vanligt så proffsig att man undrar om han varit popsångare såväl hela detta liv som i några föregående inkarnationer. Såsom Idols koncept är utformat borde han få vinna. Han är dessutom förmodligen den som mest behöver det. Utan eget material och utan egen unik artistisk profil kommer han att ha väldiga svårigheter att komma någon vart efter denna Idolsäsong, hur han än prisas dessa veckor.

Alice fick utstå en hel del snåla omdömen från juryn. Jag tycker nog att de var lite väl kinkiga mot henne, även om det låg något i att hon inte riktigt släppte loss. Men det var flera av deltagarna som höll igen – till och med Johan. Det börjar bli så viktigt nu, några veckor från finalen. De har svårt att inte ta tävlingsmomentet på för stort allvar, vilket gör dem hämmade – och det är något som kan rasera en artist fullständigt. Konst ska vara ohämmad.

Robin B skötte sig bra. Jag har dock alltid haft svårt att höra den topplisteröst som juryn säger finns där. Förmodligen beror det på att ljudet som når fram genom TV-apparaten är dåligt mixat och undermåligt på många andra sätt. Han behöver kanske höras live, för att de större kvaliteterna i hans röst ska gå fram? Ändå tyckte jag att han gjorde ett gediget intryck med båda sina låtar.

Johan Palm hade ingen lätt kväll. Det har märkts de senaste veckorna att han börjar svikta under trycket som hans skrikande fans och all annan uppståndelse omkring honom skapar. Dessutom har han de senaste veckorna tyvärr blivit lite snällare på rösten, vilket skulle kunna vara någon övernitisk sångpedagogs illgärning. Johan ska fara runt i sitt målbrott, kvida och skrika som i rock’n’roll – inte skönsjunga eller hålla igen en enda millimeter. Till och med den annars pedantiska juryn påpekade det.

Egentligen har det blivit skriande uppenbart: Johan Palm bör lämna Idol nu. Han är en helt annan sorts artist. Några veckor till kan lura honom att lägga band på sig, och det är det värsta som kan hända. Hellre då en kvick sorti och sedan några år att i lugn och ro knåda fram sitt eget artisteri, sina egna låtar, och så vidare. Andreas i juryn antydde det insiktsfullt när han pratade om hur han blev nyfiken på Johans egna låtar, gärna på scen tillsammans med sin storebror.
Johan måste göra sin egen grej, på helt egna villkor, för att hans talang ska blomma till sin sanna ståtlighet.

Hur tror jag det går? Jag är övertygad om att Kevin och Anna sitter säkert. Förmodligen också Robin. Det blir Alice och Johan som riskerar att åka ut.
Vem av dem? För Johans skull hoppas jag att det blir han. Det märks att han mer och mer känner tvångströjan i Idol-konceptet och alla fjanterier. Det finns en intelligens och en konstnärlig koncentration i honom, som Idol helt enkelt inte kan tillfredsställa.
Han vet det förmodligen inte själv, men jag tror att hela Idol-grejen börjar tråka ut honom.

9 kommentarer:

  1. Det blev Anna som åkte ut ur Idol denna kväll. Johan var näst sist och Robin därpå. Kul att tittarrösterna då och då kan överraska, dessutom är de uppenbart alltmer oberoende av juryns åsikter, vilket förstås är alldeles prima.

    Synd att TV4 inte avslöjar röstetalen. Det vore intressant att se hur nära varandra deltagarnas röster kommer.

    Anna tog det hårdare än Johan skulle göra, men hon är förmodligen i längden lika betjänt av att komma bort från Idol nu. Hon har tidvis varit duktig men aldrig så fascinerande som när hon gjorde sin första audition med gitarren i famnen och rösten skör som tunn kristall.

    SvaraRadera
  2. Annas bräkande Somewhere over the rainbow blev droppen. Ett fasansfullt framträdande. Att ingen annan uppmärksammat det är hela säsongens största skandal.

    SvaraRadera
  3. Rosenblom, du är kul, men säsongens största skandal? Nej, värre ting har jag skådat denna höst.

    SvaraRadera
  4. Som vanlig kan jag bara hålla med dig.

    Jag letar efter något som berör just mig, och nu är det bara Johan kvar som kan göra det...med gitarren som stoppkloss och juryns ekande ord om falsksång är det inte konstigt att han var återhållsam...ett par års erfarenhet till så hade han totalt ignorerat såna kommentarer och kört sin grej ändå.

    Jag var först lättad över att han fick vara kvar men när TV4 utan minsta fingertoppskänsla kastar in ett gospeltema ... så skulle jag önska en walkover från Johan. Förnedrings TV kan vi vara utan, att få in pengar genom att bjuda in Carola kanske är ett smart drag ur ekonomisk synpunkt, men det kommer inte att lyfta någon av idolerna förutom Carola själv.

    Men man kan inte begära att en 16-åring ska kunna stå över detta och riskera diverse konflikter efteråt.
    Jag hoppas bara slaget inte blir så förödande för självförtroendet, och att han fortsätter att utvecklas till den enormt slagkraftige artist han ändå är på väg att bli.

    Säga vad man vill om Desmond Child, men näsa för talang har han när han i Idols eftersnack offentliggör att han vill jobba med Johan i framtiden. Märkligare är att inte massmedia uppmärksammat detta uttalande mer.

    Och för guds skull pressen - vi är minst lika många vuxna människor som gillar Johan...bara det att vi inte låter och syns lika mycket.

    Tack för en bra blogg
    med förväntningar om en fortsättning

    PS STEFAN
    Jag hoppas att du inte har något emot att jag citerar dig på idols forum, med uppmaning om att fler ska söka sig hit för att få vettiga synpunkter!

    SvaraRadera
  5. Med en liten korrigering...

    mina inlägg på idolsiten där jag citerar dig och ber folk att söka på #stenudd idol" eller "palm" - de får först en massa positiva kommentarer, sedan försvinner inläggen ( i TV 4:s rensning antar jag?).
    Fler citerar dig men de inläggen försvinner också. Har de något otalt med dig månne eller får man inte skriva att de är gubbiga på tv4 ;-)

    Nu har det hänt 6 gånger vid olika tillfällen. Mycket märkligt.

    SvaraRadera
  6. M38, tack för de värmande orden.
    Jag tittade till Idolsitens "Snacka" och nu verkar de ha raderat alla inlägg efter 22:30 - förmodligen för att det blev rena inläggskriget där. Folk som masskopierade diverse hatkommentarer.

    Jag tror inte att TV4 var ute efter att censurera några citat från min blogg. Tvärtom tror jag att de uppskattar olika röster runtom på Internet om Idol.
    Du vet vad Strindberg sa: hellre fördömas än tigas ihjäl. Eller i en modern version: All reklam är bra reklam...

    Jag tror som du att Johan är under rent orimlig press nu. Från fans, från hatare, från en ganska omild jury och en hårt exploaterande programledning, osv. Egentligen tror jag att han skulle ha mått bäst av att åka ut denna gång, och att han innerst inne önskade det.

    Men det kan också hända att hans "tusan jäklar" vaknar under den kommande veckan. Fast gospel under Carolas överinseende, det är inte precis Johans tekopp.
    Å andra sidan är Carola en så erfaren och skarpsynt artist att hon säkert känner igen hans talang och vågar säga det förbehållslöst.

    Desmond Child var kul. "Money in the bank", sa han om Johans potential. Från en luttrad höjdare i show business finns ingen högre uppskattning.

    SvaraRadera
  7. Ja, det är möjligt att jag tog i lite väl mycket. Men Kevin fick kritik för vibratot. Samtidigt som Anna kom undan med Somewhe-e-e-e-e-e-e-e-e-e-e-e-e-e-e-e-er... Juryn är förbannat inkonsekvent.

    SvaraRadera
  8. Fatta rätt beslut

    Våra ledare måste fatta rätt beslut
    Ryssland har anfallit Georgien i ett anfallskri (mot folkrättens princip om suveränitet)
    Västmakterna har svansat (främst Frankrike)

    Det är bättre å anfalla
    Tex CIA (lägga ner) dom vill inte kriga utan leva goda liv (vem vill inte det). När väst riskerar å gå åt helvete.
    Bättre med krigskabinett i USA (med den status och prestige som fanns förr)

    Dom kommer annars söndra och splittra (Rysslands dubbla strategier först Kina vän och nu USA vän)

    Hitlers gamla strategi.

    Krigaräran måste bli högre i väst (vad lever vi för annars= försvara vad vi känner är rätt och evigt i våra hjärtan).
    Upplagd av Dagobert

    SvaraRadera
  9. Anonyms inlägg ovan har inget att göra med Idol, förstås.

    SvaraRadera