fredag 7 november 2008

Nöjesguiden får bimbo-chef


Margret Atladottir, 23 år, blir ny chefredaktör på Nöjesguiden. Sydsvenskans Annika Gustafsson har gjort en avslöjande intervju med henne, som tyvärr bara finns i den tryckta tidningen.

Atladottir är en lika oreserverad som ogenomtänkt representant för den förfärliga trend inom media som gör ytligheten till evangelium. De tror att de ska locka en ung publik på det viset, men jag är övertygad om att de därmed gräver sin egen grav.

Nu ska Nöjesguiden bli mer glamour, helst med en fest varje gång ett nytt nummer lanseras. Och Atladottirs dröm är att få prinsessan Madeleine som krönikör.
Blondinbella i repris.

Här är Atladottirs blogg, för den som tvivlar på bottennappet.
Svensk journalistik håller på att begå självmord. Då kan jag bara hoppas att det inte blir utdraget.

9 kommentarer:

  1. Oh nej. Hon skriver som hon pratar, den personen kommer inte att bli långvarig.

    SvaraRadera
  2. Det är väl bara att lägga ner blaskan, inte konstigare än så.

    Hörru, besökte du någonsin under din tid som Bong någon restaurang i den här kalibern?

    http://lunchtipset.wordpress.com/

    SvaraRadera
  3. Hehe... Nej, varken pizzerior eller krogar vid namn Viking hörde till det återkommande när jag var Bong. Kombinationen av dem icke att tala om.
    Jag gjorde några enstaka pizzerior, som avvek från standarden - t.ex. Pizza Hut och ett ställe som körde New York Pizza (thin crust).
    Men såväl pizzerior som kinakrogar och kebabhak var normalt sett bannlysta. De är för många och för lika.

    SvaraRadera
  4. En äldre journalists rädsla för framgångsrika yngre förmågor?

    Det första man bör göra är att skilja på blogg och chefsskap. Att man skriver talspråk i en blogg är förmodligen medvetet eftersom formen för en blogg är personlig och tillåter denna stil. Det säger väldigt lite om personens förmåga att driva ett företag eller tidning.

    Ålder och år i branschen behöver inte spela någon roll. Det finns det flera exempel på. Läs exempelvis Björn Söderbergs bok "Entreprenörer utan Gränser"

    Naturligtvis är inte Margret Atladottir en bimbo bara för att hon är tjej, ung och har andra intressen utöver sin yrkesroll vilka hon ventilerar i en personlig blogg.

    Det enda som avgör om NG gjort ett bra val är framtiden.

    SvaraRadera
  5. Karin, jag tänker på en annan bok: Moder Natt av Kurt Vonnegut, där han i förordet konstaterar: "Vi är vad vi låtsas vara, så vi måste vara försiktiga med vad vi låtsas vara."

    Det är inte hennes ungdom jag vänder mig emot - var fick du det ifrån? Jag vänder mig mot hennes banala syn på journalistik och hennes trendfjantiga språk.
    Sådant är det inte åldersgräns på.

    SvaraRadera
  6. Lättsinnet är granne med intellektet. Det är skönt att läsa hennes blogg-ironier, som avkoppling. Bättre än alla modebloggar, hon verkar pyssla med nöje och har en känsla för tempo; det är fart och fläkt i inläggen.
    Dock finns det en stor tendens till att fokusera på den egna personen, samt på "perez hilton"-bilder.
    (men det problemet har å andra sidan Alex Schulman också, en man)

    Jag tänker i detta sammanhang också på Emanuel Karlstens blogg i tidningen Dagen. Det är ungefär samma kategori, ironiskt, aktion....stream of consciousness....

    Får väl se vad som händer med Nöjesguiden.

    Sandra Engström och gamle Rune Häger är mina favoriter där.

    SvaraRadera
  7. Hej! Blev väldigt förvånad och lite arg när jag läste det här. Har du ändrat åsikt om Margret nu? Vore intressant att läsa. De flesta verkar annars vara överens om att Nöjesguiden gjort ett uppsving sedan hon började, vad tycker du?

    SvaraRadera
  8. Anonym 06:28, jag följer numera inte Nöjesguiden särskilt noga - har bara bläddrat i ett och annat nummer sedan det begav sig. Jag antar att hon gör just den sorts tidning som ägaren vill ha och blir väl allt bättre på det genom övning.

    SvaraRadera