söndag 1 november 2009

Åtråns återvändsgränd


Det skulle kunna vara en sedelärande berättelse från någon frikyrklig väckelsepredikant: den ilskne maken överraskar kärleksparet och älskaren flyr ut på husfasaden, spritt språngandes naken. I vår tid sker sådant inte odokumenterat. Det hindrar inte att det kommer att ske igen och igen och igen.

Den här gången skedde det i Kina. Älskaren ställde sig på ett luftkonditioneringsaggregat (en riktig miljöbov, förresten). Längre kom han inte, utan blev stående i sin skam – androm till varnagel, som det hette förr i tiden. Åtråns återvändsgränd.

Självutnämnt goda medborgare skyndar sig säkert att moralisera, menandes att mannen fick sitt rättmätiga straff, för där stod han ju med rumpan bar. Kanske mumlar de även något om gudomlig rättvisa.

Jag tycker bara att det är roligt och inte har ett dugg med moral att göra. Åtrån har sin egen logik och vad vuxna gör i samförstånd med varandra – oavsett deras formella band till annan part – är bara som det är. Genom hela världshistorien har inga lagar eller tabuer lyckats förhindra det, så den ambitionen skulle vi göra klokast i att helt sonika ge upp.

Snarare vill jag se den nakna figuren på den hårda huskroppen som ett slags staty, en symbol för den mänskliga naturens ständiga triumf över civilisationens pålagor. Naken hud halkar ur förtryckets bojor, särskilt när den smörjts med älskogssvett.
Eros lever.

Hur det gick för kvinnan förtäljer inte historien. Jag hoppas att hon inte fick mer klander än Jesus hade för äktenskapsbryterskan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , . Intressant?

12 kommentarer:

  1. Hade det skett i samförstånd med maken hade älskaren inte behövt stå till allmän beskådan ;-)

    Allt har inte med moral att göra, utan ömsesidig respekt och ärlighet.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Alla dessa som är så öppen med Allt har älskare o älskarinnor Pennelina,är så less och höra från en del jag känner som är gifta lr samboende kvinnor som snackar om andra män,det är kvinnor och män som är så rädd för ensamheten så dom rättfärdigar otrohet det är rent av löjligt,att lyssna på dom:-) jag är inge pryd kvinna om du nu tror det,men en del är väldigt patetiska idag

    SvaraRadera
  3. Jag tycker inte om generaliseringar. Relationer handlar i slutänden om enskilda personers förhållande med varandra :-)

    SvaraRadera
  4. Pennelina, visst är det så att relationer blott har med de involverade att göra. Vi som är utanför känner inte till alla ingredienser och ska därför inte döma. Det som sker, det sker. Moral har inte med saken att göra, snarare handlar det om mänskliga känslor, deras nyckfullhet och styrka.
    Inget att moralisera om.

    SvaraRadera
  5. Som jag ser på saken är det en fråga om tillit. Att luftkonditioneringens fästen måtte hålla!

    SvaraRadera
  6. (På tal om generalisering: Jo, jag brukar förfasa mig över hur illa vi kvinnor beter oss - men då menar jag naturligtvis inte alla!:-)

    SvaraRadera
  7. Pennelina: Vi är lika goda kålsupare. Fast mäns våld är mer handgripligt och synligt och brukar därför uppmärksammas mer. Å andra sidan brukar kvinnors svarta sida, när den väl uppmärksammas, demoniseras mer.

    Det får vi ta och ändra på.

    SvaraRadera
  8. Efter att jag träffat min man blev jag anklagad av hans mor, hans svägerska och hans exfru för att styra honom med järnhand. Jag blev tämligen häpen och min spontana fråga var naturligtvis om det var "någon" som mist kontrollen ;-)

    Nu ska jag erkänna att jag inte var oskyldig, för när jag träffade honom talade jag om för honom att han hade rätt att tänka och bestämma saker själv också.

    Frågar ni hans barn skrattar de bara och säger att ingen kan styra pappa :-)

    Klart att det skulle göra mig glad om han lyssnade mer i vissa lägen, men det gör mig lycklig att han blivit en självständig människa. Därför betyder det också så mycket mer för mig att han fortfarande väljer att leva med mig <3<3<3

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  9. Pennelina, jag har inte ett dugg svårt att förstå att han inte tröttnar på dig.

    SvaraRadera
  10. Tack för det, Stefan :-)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  11. Anonym, när vi gifter oss/flyttar ihop för att vi "är så rädd för ensamheten" då? Hur patetiskt är i så fall inte DET? Jag förespråkar inte otrohet,men det är inte alltid som kärleken kommer in i "rätt" ordning i våra liv...

    För övrigt uppskattar jag diskussionen här ovan..speciellt Mattias kommentar om luftkonditioneringen..! :-)

    SvaraRadera
  12. Nä,i väntan på Kärleken är det nog smartare att göra som Hugo och Rosa i den ljuvliga SVT-dokumentären. Bo med lillsyrran/storebror... :-)

    Lilla söta Rosa: (ej ordagrant)

    -Det ska va' nåt speciellt det där...Man kan ju inte gilla vem som helst...Så tycker JA' i alla fall..!


    :-)

    SvaraRadera