tisdag 24 november 2009

Verkligheten härmar dikten


En man i Belgien har legat i koma i 23 år, men han var inte alls döv för världen – i stället uppfattade han allt som sades omkring honom. Det låter som taget ur en av mina romaner, Tröst, där situationen är exakt densamma för bokens centralkaraktär och berättare. Verkligheten härmar dikten.

I romanen Tröst ligger en man för döden medan släkt och vänner hälsar på vid hans sjukhusbädd. Han befinner sig i koma, så de tar för givet att han inget hör eller ser – men i själv verket uppfattar han precis allt, och mer därtill, eftersom intrycken blandas med hans minnesbilder och känslor för besökarna.

Han är på väg ut ur livet och reflekterar över hela sin livshistoria, medan den verklige komapatienten i Belgien återkom och nu börjar kommunicera trevande med sin omvärld – något som i och för sig betvivlas av James Randi, en magiker som numera livnär sig på att avslöja ockult humbug.
Men vad som inte verkar ifrågasättas är att mannen under alla dessa 23 år faktiskt uppfattade vad som hände omkring honom. Koman var illusorisk.

Märkligt att verkligheten på detta sätt kopierar fantasin. Är det någon där i Belgien som har läst min roman?

Expressen skriver om fallet här och här, Aftonbladet här, här och här, DN här, Svenskan här och här.
Läs även andra bloggares åsikter om , .

Här är min roman Tröst på AdLibris och på Bokus.

5 kommentarer:

  1. Du har fått det baklänges. Man ifrågasätter att han är vid medvetande och kan kommunicera. Den kommunikationsmetod som använts är ytterst dubiös.

    SvaraRadera
  2. Det hela är en bluff. Jag kan få min katt att skriva på mitt tangenbord men det betyder inte att den är medveten om det, eller kan tala.

    SvaraRadera
  3. hej stefan,

    vet inte om du kommer ihåg att du i mars månad hade besök av en fotointresserad man som följde med sin gode vän daniel maria till enighet för aikidoträning med dig. jag fotograferade en del och lovade återkomma när jag väl redigerat resultatet.

    8 månader senare tog jag mig tid att "leka lite" med bilderna och de finns nu på min blogg - http://thecokebadger.blogspot.com

    hittar ingen emailadress till dig, så jag fick skriva här.

    SvaraRadera
  4. Niklas, dina aikidobilder är härliga - och min epostadress är knappst någon hemlighet. Se t.ex. på stenudd.com.

    SvaraRadera
  5. Wunder, mitt intryck var att det finns vetenskapliga belägg för att mannens hjärna fungerar - åtminstone mer än man i 23 år trodde - men att det däremot är högst tveksamt att han kan kommunicera på det sätt som anges.
    Om det ska vara som i min roman så kan han inte alls kommunicera med sin omgivning, i alla fall inte på något intellektuellt vis.

    SvaraRadera