lördag 28 november 2009

Dödsstraff på rökning


Ibland går den svenska präktigheten så långt att man undrar om satiriker stiftar våra lagar. Röka ska man inte, därför blir der för varje år alltmer accepterat att förfölja rökare, som om de vore demoner och därför helt rättslösa. Denna synd ska leda till att man stängs ute från arbesmarknaden, nu även från operationsborden. Det har blivit dödsstraff på rökning.

Nå, så illa är det inte – ännu. Socialstyrelsen, som är på gång att utfärda rekommendation om rökstopp åtminstone några veckor före och efter en operation betonar att det är just en rekommendation. Rökning ökar riskerna för diverse komplikationer, och detta har sjukvården hittills varit ganska tystlåten om, eftersom man har betraktat rökning som en privatsak.

Så långt allt väl. Det är klart att vi ska informeras om risker och hur vi själva kan påverka dem. Sjukvården visar här en helt annan hänsyn än andra institutioner, som slår till så hårt med rökförbud i alla möjliga sammanhang att rökare i allt högre grad stängs ute från arbetsmarknaden. Det är groteskt.

Därför kan jag inte undgå att känna en viss oro för vad Socialstyrelsens utspel kan leda till i längden. Makthavare högre upp kan lätt få för sig att denna rekommendation lika gärna kan bli en tvingande regel. Då är vi där: försörjningsrätt och överlevnadsrätt har bara icke-rökare.

Bakom en sådan människosyn ligger inget annat än fascistiska tongångar – eller socialdarwinistiska, om man så vill. Bara de dugliga människorna har rättigheter, och denna duglighet blir alltmer krävande. De som inte kan leva upp till idealen ska inte ha några rättigheter alls.
Det är inget mysterium vad en sådan människosyn leder till, och det är etter värre än rökningen.

Här skriver Aftonbladet, Expressen, DN och Svenskan om Socialstyrelsens utspel.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , . Intressant?

13 kommentarer:

  1. Det finns redan en skrämmande utveckling. Ta till exempel socialbidrag, eller vad det heter numera, det har du inte rätt till om du har husdjur men det är OK att festa och röka - även om det bränner mer pengar än djuret/djuren!

    Ser man det ur hälsosynpunkt så bygger det ena upp och det andra bryter ned. Var ligger rättvisan i det?

    När det gäller operationer och rökning handlar det om mer principer,som du själv nämnde.

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är onödigt att värdeladda så mycket kring rökning och annat självdestruktivt beteende.

    Operation är lite av ett specialfall. Man nekar att operera de patienter som man tror riskerar att antingen dö på operationsbordet eller få så svåra besvär efteråt att det inte är värt det man kan förbättra med op. Och rökning är en riskfaktor. Inte en absolut sådan men definitivt något som är värt att ta med i beräkningen då det gäller större operationer som kräver att patienten sövs eller annars riskerar att påverka cirkulationen.

    Det gäller också gravt överviktiga människor, äldre, alkoholister, knarkare, svårt sjuka etc etc. Allting som minskar chansen att överleva en större operation. Ibland tar man risken ändå, förhoppningsvis med en informerad patient som själv varit med och fattat beslutet.

    Det ligger ingen moralisk tolkning bakom, det är rent praktiska hänsyn. Man vill inte ha ihjäl någon på op-bordet om man kan undvika det.

    SvaraRadera
  3. Mer än principer, ska det naturligtvis vara...

    Det gäller som du säger, Jonas, att se ting i rätt perspektiv och inte börja med häxjakt på människor av en eller annan grund.

    Kramar från mig!

    SvaraRadera
  4. @ Pennelina
    Det där var väl en sanning med modifikation?

    Socialbidrag (ekonomiskt bistånd, heter det annars) har du självklart rätt att ansöka om oavsett om du har husdjur.

    Däremot så kan du inte söka om extra bistånd för ökade utgifter som du har för att du har husdjur. Det kan du å andra sidan inte heller göra om du röker eller festar.

    Husdjursägare får alltså göra precis detsamma som rökare/festare—nämligen prioritera vad de lägger sitt bistånd på. Dra ner på en utgift för att ha råd med den andra alltså.

    SvaraRadera
  5. Nej, nef, jag skulle inte påstå det om jag inte var 100% säker på att det är sant. Det är möjligt att det finns kommuner som är mer eller mindre generösa, men detta är hämtat ur verklighetens Sverige 2009 - och det handlar om bidrag till hyra och ström samt mat.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. stefan, så sant:
    hur ska vi dö?
    Kravsatta granar till jul
    eller av kärlek kravlösa att i den jord som både granar, människor och djur kan sätta spår.
    Spår avläser mycket, men inte tyngd av glädje, eller sorg och rökapaus.
    Låt oss sätta spår utan myndighetsstämpel, självpräktighetens julstädade såpansikte....
    som alltid /thomas

    SvaraRadera
  7. Pennelina: Är det sant, det om husdjuren? Det gör i så fall att Stig Dagermans Dagsedel i ämnet åter blir aktuell.

    "Loppor får fattiga ha.
    De är underhållsfria och bra."

    ... eller hur det nu var han skrev.

    Stefan: På tal om präktighets och katastrofprofiterande präster: Har du läst om den nyss avslöjade klimatbluffen? Att FN:s klimatpanel tycks vara i hög grad komprometterad av vänskap och kollegialt samarbete. SvD:s ledarsida skrev om saken igår.

    SvaraRadera
  8. Idag har jag stressat rundor hela dagen på grund av en spelning. När kom hem med gränsen till migrän och mötte cigarettrök i min lägenhet då önskade jag om inte dödsstraff så nära nog spöstraff mot rökare.
    Rökning är så väldigt laddat för min del för att det är så väldigt påträngande. Det går inte att värja sig mot det. Andas måste jag göra och när det tränger sig på i mitt eget hem...

    Det är lite på samma nivå som om någon på stan gick och skrek dig i örat. Eller öppnar brevinkastet och skriker in genom det :) Vi har yttrandefrihet i Sverige men är det rätt att någon ska få tränga sig på dig på det sättet?

    Ja ni som röker har rätt att röka om ni själv vill det. Er hälsa ert problem. Mitt problem är att få lov att välja om jag vill andas in rök eller inte. Om rökare inte röker med hänsyn till andra så tar de ifrån ickerökarna sin valfrihet.

    SvaraRadera
  9. Skadlig, de som skriker i ditt öra på stan är bilarna. De spyr dessutom ur sig avgaser. Det som skriker i ditt brevinkast är reklamen och den aldrig sinande strömmen av räkningar.
    Se helheten.

    SvaraRadera
  10. Som aktiv rökare stördes jag inte av tobaksrök i min omgivning. Nu som fd rökare är tobaksrök oerhört påträngande. Och jag verkar bli mer känslig ju längre tiden går. Har inte vanerökt på tre år och senaste puffen var förra nyår då jag blossade cigarr. Att mina sinnen reagerar så starkt och negativt på rök hjälper mig att inte tända nästa cigg. Men tacksam mot rökare är jag nog inte, däremot känner jag en viss sorg och respekt inför missbruket. Jodå jag menar att det går att hålla ned sin tobakskonsumtion så att det faktiskt är en berikande handling. Tyvärr så det få förunnat. Vill påstå att 2-4 cigaretter omdagen, gärna på kvällen är njutfullt. De övriga 16 st i paketet är menlösa som njutning.

    SvaraRadera
  11. Anonym, jag tror du har alldeles rätt om doserna - och om hur svåra de ändå är att hålla sig till.

    SvaraRadera
  12. Cigaretter lär ha tillsatser - arsenik bland annat, tror jag - som gör dem extra beroendeframkallande. Så ur den synpunkten är nog pip- och cigarrökning att föredra.

    SvaraRadera
  13. Cigarretter har massor av tillsatser, som gör dem betydligt giftigare än de annars skulle vara. Myndigheterna struntar i det, eftersom man ju i alla fall inte bör röka. En diabolisk moralism, som leder till hur många dödsfall som helst.

    SvaraRadera