söndag 22 november 2009
Idol hör hemma på köpcentrum
Nu har jag sett Idolartisterna i deras ack så ofta naturliga element – ett kort singbackframträdande på ett shoppingcenter. Rätt skojigt i all sin meningslöshet, men jag undrar om de verkligen vill hålla på så i längden. Skivbolaget skyndar att få samlingsplattan såld.
På lördagen besökte de kvarvarande fyra Idoldeltagarna det nya köpcentret Entré i Malmö, som är bara några steg från min bostad, så jag slank dit efter aikidoträningen. Fullt med folk på alla tre våningar, farligt trångt i rulltrapporna som stoppades på tok för sent, mängder av förväntansfulla blickar på den lilla avgränsade ytan på bottenvåningen där de fyra sångarna framförde varsitt nummer med musik från inspelat band.
Det var knappast en musikalisk upplevelse. Ljudet var murrigt, sånginsatserna bleka och låtarna inte de bästa som passerat under denna Idolsäsong – de var säkert krävda av skivbolaget, för att de finns på skivan som skulle nasas. Direkt efter de fyra sångnumren ordnades skivsignering. Klirr i kassan, precis som vanligt.
Musikindustrin bryr sig inte om minsta förställning.
Showen var gratis – för dem som inte köpte skivan – och var inte värd mer. Vad blir det av musiken om dessa pajaserier ska dominera estraderna så totalt? Måtte TV-publiken snart tröttna på Idol och liknande exploateringar av det mest banala i konsten.
Jag borde bidra på mitt lilla sätt till ett snabbt slut på misären genom att sluta skriva om det...
(Klicka på bilderna för att se förstoringar.)
Läs även andra bloggares åsikter om Idol, Idol 2009, Entré, Malmö.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar