tisdag 28 oktober 2008

Tågen går sådär


Aftonbladet gör idag en jämförelse mellan SJ och SAS, där den förra vinner en knapp seger. Det vet jag inte om jag kan hålla med om.

De senaste åren har SJ framför allt med sin prispolitik blivit ett allt sämre alternativ. Har man bara lite framförhållning flyger man betydligt billigare mellan Malmö och Stockholm än vad tågbiljetten kostar. Dessutom slipper man dessa ideliga förseningar, som i och för sig mest beror på Banverkets försumligheter.

Men SJ är det miljövänliga alternativet och kan knappast ha högre kostnader per resande än flygbolagen, så det höga priset beror inte på annat än att SJ saknar konkurrenter på rälsen.

Jag tycker att de borde åläggas vänligare priser, inte bara göra allt de kan för att krama pengar ur passagerarna. Ökad tågtrafik är balsam för miljön. Det är oanständigt att SJ tvingar folk att flyga, för att tåget har blivit för dyrt.

Och någon borde sticka tummen i ögat på Banverket. Skärpning! En försummad infrastruktur leder till ett samhälle i förfall.

PS: Det här skriver jag på tåget från Stockholm till Malmö, för stunden en kvart försenat beroende på banarbeten.

1 kommentar:

  1. SJ:s prissättning är helt hopplös! Inkonsekvent och omöjlig att förstå sig på. Ett mått på detta är att SJ sett sig tvingade att (flera gånger) i dyra helsidesannonser förklara sitt system. Slutsatsen från SJ är att vi resenärer inte förstår vårt eget bästa.

    Bokar jag exempelvis Gbg-Malmö långt i förväg blir resan extremt billig (95:-). Men då kostar återbetalningsskyddet ungefär 420:-! Fast av dessa 420:- får man tillbaka 93% (390:-) om jag avbokar min resa innan avgången. Men om jag ändå åker som planerat har ju då min resa kostat mig 515:- (95+420), vilket faktiskt är oerhört dyrt!

    Om jag å andra sidan väntar med att boka resan till två dagar innan avgång, kan samma resa kosta 340:-, men då kostar återbetalningsgarantin bara 17:-. Hux flux blir det alltså billigare att boka sent, tvärtemot vad SJ själva påstår.

    Det faktum att man aldrig vet i förväg vad en resa med SJ kostar är oerhört irriterande och gör att andra alternativ känns mycket enklare och mer lockande.

    SvaraRadera