onsdag 17 september 2008

Ännu roligare


Efter onsdagens Idol-uttagning på TV4 kan jag bara konstatera: ännu roligare. Min respekt för den nya juryn växer och växer. De har allt som den gamla juryn saknade. De kan lyssna och höra förbi det omedelbara. De ger varje sökande en rejäl chans. De hänger inte upp sig på för snäva (eller föråldrade) definitioner av hur en idol ska vara.

De påminner mig om hur det var att vara rockrecensent. Man måste lyssna förutsättningslöst. Alltför få kan det – i gamla Idoljuryn ingen.
Den här juryn har verkligen potential att gräva fram riktiga idoler, som funkar internationellt – inte bara de där svensktoppsartisterna och dagsländorna som gamla juryn hela tiden fastnade för.

Och så en undran: Isak framförde en egen låt, “My Moma Said”, som jag vet att jag har hört förut, i ungefär det framförandet. Har jag sett Isak live utan att komma ihåg det, eller något annat? Här är den:
My Moma Said
Den är kanske lite mer än lovligt lik Lenny Kravitz låt ”Always on the run”, men sånt dräller det ofrånkomligt av i musikens värld.

Läs om onsdagens program i Aftonbladet.

3 kommentarer:

  1. Isak spelade på Fasching!? Var det där du såg honom?

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har inte varit på Fashing på evigheter. Jag bor i Malmö numera. Har han kanske uppträtt i Malmö?

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Får precis samma känsla som dig Stefan, att den här låten är väl inte ny....har tänkt och tänkt och får bara för mig att jag hört låten i ngt annat idol sammanhang, rockstar eller american idol..kan ju ha fel...men det är skumt att vi får samma känsla! Har kanske sett Isak spela utan att komma ihåg det...

    SvaraRadera