fredag 19 september 2008

SVT är byggt på incest


Peter Jihde, programledare på TV4:s Idol, skräller till i den mediala ankdammen genom att klaga på förra arbetsplatsen SVT. Spräng den, tycker han – och syftar bara på själva lokalerna, som är risiga och trista.

Men hur risiga lokalerna än är, så skiner de i jämförelse med SVT:s personalpolitik. Sedan begynnelsen är det nepotism och kompisskap. Alla är släkt eller i säng med alla, och ingen utanför familjen och vänkretsen släpps in – annat än på korta vikariat och illa betald frilansbasis.

Det är riktigt unket på SVT, och då talar jag inte om luftkonditioneringen. Men mot det har Peter Jihde inga invändningar – för han har släppts in i värmen, han har fått ta plats ibland de privilegierade. Snart har vi hans släkt och kompisar där – det gäller SVT och TV4 tämligen likvärdigt.

Här kan du läsa om Peter Jihdes ord, SVT-ledningens svar, SVT-medarbetarnas svar och TV-personligheter tycker till

6 kommentarer:

  1. Hej Stefan!

    Jag läser med behållning din blogg.

    Visade den för en kompis som dock reagerade negativt på det här blogginlägget eftersom hon undrade vad du har för belägg för dina påståenden.

    Ja, vad har du för belägg?

    SvaraRadera
  2. Jag citerar faktiskt Harry Schein, från den tid han var boss för hela koncernen. Det är visserligen några år sedan nu, men de flesta är ju kvar från den tiden.
    Och få nya släpps in annat än som tidsbegränsat projektanställda.

    Jag tror inte att människor med kunskap om mediabranschen uppfattar mitt och Harrys påstående som särskilt överraskande. Samma sak gäller i olika hög grad för stora delar av kultursektorn.

    SvaraRadera
  3. Utan att bli särskilt överraskad, så erkänner jag att jag inte känner till Scheins citat och har nog inte läst det någonstans, hur lyder det?

    SvaraRadera
  4. Schein sa det i TV, när Lasse Holmqvist skulle göra ett "Här har du ditt liv" om honom:
    - Nej, det är för mycket incest på Sveriges Radio redan!
    Med Sveriges Radio (som jag har för mig att han sa) menade han hela koncernen.

    Lasse H fick jobba på övertalningen, och Schein gick nog bara med på det för att de redan plöjt ner så mycket resurser på att förbereda programmet.

    PÅ den textade reprisen av TV-programmet skrev de "inavel" i stället för incest...

    SvaraRadera
  5. Stefan, som du tydligt vet så befinner jag mig en angenäm situation: som ett lite "kravlande barn" så tar jag mig in på okänd mark. En bloggmark som du så tydligt framställer i din blogg, men också i andra viktiga sammanhang. Många som jag själv känner just detta främlingskap inför en kraft av sån vikt som bloggvärlden är i sin "vildsinta" och härliga form.Du är själv ett underbart exempel på detta.Din ovanliga förmånga, vågar jag påstå, att koka ner och vaska fram det väsentliga i skilda frågor.Vi ser ju detta bl a hur du hanterar ödmjukt och redbart författaren Lars Gustafssons inlägg.
    Vildsinnt härlig värld, där många röstblommor må växa, men där makten både vill bestämma antal, deras form och innehåll, och som det värsta; stänga av trädgårdsslangens vatten till en alltid törstande jord......Hemska och ogudaktiga tanke!!7Thomas prästen

    SvaraRadera
  6. Thomas, nog försöker de täppa till slangen. Men de kan inte hejda regnet.

    Kul att du har börjat blogga! Det var vad jag hoppades.

    SvaraRadera