fredag 30 maj 2008

Xbong på Smak


Malmö konsthalls restaurang heter Smak, och det är inte tomt skryt. De förmår luncher som knappast överträffas någon annanstans i staden, och absolut inte till samma priser. Rätterna kostar runtom hundralappen, men skulle inte skämmas för sig ens om priserna vore de dubbla.

Idag slog jag mig ner på deras pittoreska gård med knorrhane, en liten vitfisk som jag inte kan minnas att jag någonsin stött på förr. Den serverades med champinjoner, polentacreme och dragon, för 115 kronor. Det syns säkert på bilden att anrättningen var prisvärd.

Förutom att fiskfiléerna var lika spänstiga som vackra, fungerade kombinationen av ingredienser alldeles lysande. Ett milt smakregister, ändå karaktärsfullt, där dragonkryddningen gav en raffinerad och samtidigt försiktig riktning, som gav anrättningen personlighet. Begåvat gjort, artistiskt utan att bli sökt.
Jag svor över att jag hade valt en i och för sig utmärkt öl därtill, när rätten egentligen krävde ett förnämt vitvin.
Det var den sortens lunch som man på de flesta andra restauranger bara kan drömma om.

Efter lunchen tog jag en titt på Konsthallens nya utställning, som dock var en långt ifrån lika inspirerande upplevelse.

Här kan du läsa mer om min svunna tid som Sydsvenskans krogrecensent Bong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar