onsdag 28 maj 2008

Xbong på Bullen


Två Krögare på Storgatan 35 i Malmö, precis runt hörnet från gågatan, heter Bullen i folkmun sedan åratal tillbaka. Jag tog en lunch där, mest för att jag ville testa att ha foto på maten vid en krogrecension. Det sker aldrig annars, eftersom krogrecensenter behöver vara anonyma – men det gäller inte mig längre, eftersom jag har slutat som Sydsvenskans dito, Bong.

För 77 kronor fick jag stekt strömming med potatispuré och lingon, samt en väldigt enkel blandad sallad på eget fat. Se bilden ovan. Ölen i det skymtande glaset är tjeckiska Knize, som kostade 50 kronor för en halvlitersflaska. I det vackra försommarvädret var ölen en större upplevelse än maten.

Jag satt vid ett av utomhusborden, med utsikt mot gågatan men ändå några lugnande meter ifrån den. Dagsljuset hjälpte till för att bilden skulle få förvånansvärt naturtrogna färger.
Det är nämligen väldigt svårt att fotografera mat. Minsta lilla fel i färgton, ljus eller blänk, så kan det se rent vämjeligt ut. Våra ögon är förstås särskilt noga kalibrerade på att bedöma maten vi ämnar stoppa i oss.

Denna gång var faktiskt bilden huvudsaken, speciellt eftersom köket hade försökt sig på en uppläggning med uppenbara visuella ambitioner – dock inte särskilt lyckat. De små vikta bitarna av strömming må se läckra ut, men den hejdlösa pölen av rårörda lingon snuddar vid det groteska. Och visst syns det tydligt att salladen är tämligen banal? Ingen dressing alls, fast det verkligen kunde behövas.

Fisken var aningen torr. Stekt strömming är vansinnigt god när den tillagas omedelbart före servering, men dessa bitar hade fått vänta rätt länge. I och för sig tog jag en sen lunch, strax före klockan tre, men det dräller av krogar som bjuder till lite mer för 77 kronor.

Här kan du läsa mer om min svunna tid som Sydsvenskans krogrecensent Bong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar