måndag 4 oktober 2010

Naturliga cigarretter

Det är ingen hemlighet för denna bloggs läsare att jag hör till den utdöende skaran rökare, envist trotsande såväl inre som yttre fiender. På en mellanlandning i Holland hittade jag en gammal favorit: Gitanes, den franska cigarretten som tyvärr sedan länge inte finns i Sverige. Det var en nostalgisk upplevelse att röka den – i Kina, där min resa landade.

Gitanes och Gauloises är två klassiska cigarrettmärken, som ursprungligen gjordes med den mörka tobaken caporal och smakade riktigt mycket, nästan som cigarrer. Filtret, om man körde med sådant, var bara rullat papper – inget nylonbjäfs och vad det är i andra stinkpinnar. Tobaken från Turkiet var oparfymerad och soltorkad. Hur naturlig som helst.

Jag gissar att man därmed slapp ungefär 2.500 av de sådär 3.000 kemikalier som man suger i sig med en cigarrett. Dessa mustiga rökverk krävde varken parfymer eller andra tillsatser. Självklart var de ändå långt ifrån oskadliga, men det stör mig ofantligt att det görs så gott som ingen forskning för att utveckla cigarretter med mindre skadeverkan. Man ska helt enkelt skylla sig själv när man röker så då får man dra i sig vilka besynnerliga substanser som helst med tobaken.

Det är ett hyckleri, framför allt av samhällets hälsovårdande instanser. Folk röker, så då skulle det rädda liv att ändå befrämja cigarretter utan en massa extra gifter och andra konstiga tillsatser. Det räcker inte med att bara ange mängden nikotin och tjära i varje pinne – där finns så mycket annat som en lömsk tobaksindustri ogenerat har lagt till, och som ökar skadeverkan ofantligt – hur mycket är inte ens utrett.



Numera görs cigarretter som påstås vara renare från extra tillsatser. Jag röker normalt Camel Natural (namnet är ett hån, om än på sätt och vis korrekt i jämförelse). Prince hade någon liknande variant, men den har de gett upp – förmodligen för att de inte i sin marknadsföring fick påpeka att det märket var mindre giftigt än andra, om de alls fick marknadsföra sig.

Myndigheternas brutala nonchalans är tydlig när man jämför med deras förhållande till alkohol. Inte skulle de acceptera att diverse giftiga kemikalier tillfördes rusdrycker för att alkoholen skulle bli mer vanebildande eller bara för att den skulle smaka si och så.

Det borde vara en självklar plikt för hälsomyndigheterna, eftersom det finns rätt många som envisas med rökningen, att ställa krav på tillverkarna att producera cigarretter som har så få gifter som möjligt. Mängder av människor dör för att de inte bryr sig.

Om det är så, som jag inbillar mig, att caporalcigarretterna Gitanes och Gauloises är något mindre giftiga än andra märken – då tycker jag gott att socialstyrelsen ska se till att de åter importeras till vårt land. Jag skulle applådera.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , . Intressant?

5 kommentarer:

  1. Det låter nästan som om Gitanes och Gauloise skulle kunna kallas 'ekologiska' med dagens mer moderna terminologi.

    Själv har hag aldrig rökt, bara snusat desto mer, men nostalgin kan även jag ana eftersom jag bodde i Algeriet i början av 70-talet. Å där vara det bara de 'ekologiska" varianterna som röktes. Av alla! Jämt!

    SvaraRadera
  2. Måhända "ekologiska" i meningen "tobak"...?

    SvaraRadera
  3. Gjorde ett arbete för ett antal år sedan om tobak där det framkom att det finns ca 4000 skadliga ämnen, varav en stor del cancerogener i tobaksrök. Detta är utan eventuell tillförsel av externa produkter.

    Av dessa var det ett ämne (om jag hittar projektarbetet kan jag återkomma) som är så cancerframkallande att man industriellt inte har kunnat få dispens för att framställa det på säkerligen 20 år vid det här laget.

    Är själv en "omvänd" rökare som till skillnad från andra i samma situation fortfarande kan erkänna att det luktar förbannat gott när man går förbi någon som har lasten kvar.

    /Gunnar Ejderklev

    SvaraRadera
  4. Du får verkligen ta och kravla dig över hit nångång, Stefan. Här träffade jag på ett gäng kolare häromåret som rökte hemodlad tobak. Vad det sen ska tjäna till att röka hälsosammare när man ändå går in i en kolugn och drar på sig silikos... Men fint var det.

    Själv rökte jag en hel del i somras men tycks nu vara helt befriad från lasten. Har inte känt nåt sug på ett par månader. Skönt!

    SvaraRadera
  5. Väl talat! Vi är många som tidigt fastnade för nicotinet. Innan det var "farligt"!!

    SvaraRadera