onsdag 13 oktober 2010

Kondom med storhetsvansinne

I somras drabbades mitt kök av en fuktskada, som har lett till ett omfattande arbete av flera hantverkare. Hela köksgolvet revs upp och en väldigt bullrig fläkt installerades – som nu efter två veckors oväsen ska vara klar och kopplas bort. Inte en dag för tidigt.

Tänk vad lite vatten på fel ställe kan ställa till med. Jag vågar inte ens tänka på vad det skulle kosta mig om inte försäkringar fanns.

Bilden ovan visar köket i nuvarande skick. De rev upp hela golvet, delvis nästan ner till grannen. Sedan kom en man från Anticimex och installerade en byggnadsfläkt, en rejäl sak med föga hänsyn till decibel.

Haken var att det bara finns en enda ventil för frånluft i hela lägenheten – i badrummet. Så där ställdes fläkten. Ett rör av sladdrig plast leddes genom hela min lya till köket och centrum för fuktskadan, under diskbänken. Det ser ut som en kondom med storhetsvansinne.

Jag har numera en hinderbana i lägenheten. Jag får ducka här och där, samt försiktigt flytta delar av röret hit och dit för att komma in i köksskåp och så vidare. Badrummet är mästarprovet, som kräver en vighet jag inte haft på länge.

Värst är ändå hur luften i hela lyan torkas ut, och det uppkäftiga susandet från fläkten. Så torsdagen ska bli en befrielsens dag. Måtte fläkten ha gjort sitt jobb, så att den verkligen kan förpassas och tystnaden återvända till mitt hem.

Förvisso vad man kallar ett i-landsproblem, men för en i-landsmänniska är det ändå en nästan övermäktig utmaning. Som med varje prövning får man fokusera på glädjen när den är överstånden.

6 kommentarer:

  1. Men tänk på vad lite vatten på RÄTT ställe kan "ställa" till med!?

    Kan bara tänka mig hur det ser ut om du behöver uppsöka toaletten mitt i natten?
    Jag får direkt upp en bild i huvet föreställande Gösta Ekman som Papphammar när han är i den där lägenheten på rullskridskor!

    Skönt att det är över Stefan...

    SvaraRadera
  2. Björn, nog har det varit många lägen för Papphammar. När jag ska öppna toalettdörren måste jag lyfta på plaströret för att det inte ska skadas, vilket är lätt att glömma alla tider på dygnet.

    SvaraRadera
  3. Jag trodde att jag råkat ut för samma sak för ett år sen. Jag hade planerat in en sån där fläkt, men när jag lyfte på korkmattan var det snustorrt. Så jag tycker synd om Stefan som inte hade samma tur.

    SvaraRadera
  4. Men trägolvet under är tjusigt...

    SvaraRadera
  5. Tsss... Tycker det ser ut som en av mina vanliga kondomer... ;)

    /joelsunderbara.blogg.se

    SvaraRadera
  6. Joel, det är bara att gratulera - eller beklaga, beroende på vem som är mottagaren...

    SvaraRadera