måndag 2 juni 2008

Vuxna mobbar också

Det är inte bara barn som mobbar. Vuxna gör det också – både mot andra vuxna och mot barn. De har bara andra förklaringar och ursäkter för det.

Vi vuxna vill så gärna inbilla oss att våra handlingar styrs av förnuftet, men det är blott en myt. Vi fortsätter att vara lika irrationella, impulsiva och i hög grad omedvetna som när vi var barn. Enda skillnaden är att vi kan ställa till så mycket mer skada.

Det ger Sydsvenskan ett skrämmande exempel på i sitt reportage om en lärare som mobbar en av sina elever. Sådant är särskilt svårt att komma tillrätta med, eftersom varken läraren eller andra vuxna kan tro att det förhåller sig så.

Det är lika djupa som kusliga krafter som ligger bakom mobbning. En darwinist skulle nog se det som exempel på den eviga striden i “survival of the fittest”. Hur som helst är det fråga om grupptryck, och varken barn eller vuxna står emot det.

Vi är flockdjur, och det behöver vi erkänna för oss själva, om vi ska undvika att skada varandra.
En lärare i en klass på uppemot 30 elever är sällan förmögen att behålla sin integritet gentemot grupptrycket, utan försöker snarare att lirka till sig gruppens stöd – till exempel genom att prisa de lydiga och kritisera de bångstyriga. Då kommer mobbning krypande.

Än värre är den där darwinistiska utslagningen. Elever som är annorlunda blir misstänkliggjorda och utstötta, inte bara av klasskamraterna utan också av läraren – i synnerhet om läraren tror sig stå över sådant, och därför inte granskar sitt eget beteende.

Att vara mänsklig är ett sätt att vara djurisk, och går av sig självt. Det svåra är att vara medmänsklig.

6 kommentarer:

  1. Att vuxna måste granska sitt beteende tycker jag är mitt i prick!

    SvaraRadera
  2. Jag är en kille från söderköping på 18 år22 november, 2009 10:33

    Jag tycker att det innebär ansvar, mognad, och tillit för att vara vuxen och detta ska innebära att man ska stå för sina handlingar, men frågan är,...behöver verkligen handlingarna uppkomma om det innebär ansvar? I alla fall de negativa handlingarna./ 18 år och från söderköping

    SvaraRadera
  3. Det finns lärare och rektorer som mobbar lärare

    SvaraRadera
  4. Anonym, det är jag tyvärr säker på att det gör. Vuxenvärlden behöver en bakläxa.

    SvaraRadera
  5. Hej,

    till och med förskole personal och deras
    chefer mobbar andra vuxna som har funktionshinder, det är fruktansvärt grymt!!

    Ingen bra förebild! Mobbing är inte vuxet!

    Jag har ochså en kollega som försöker skylla
    allting på mig att jag inte trivs att jobba
    tillsammans med henne. Somliga personer har
    verkligen ett problem med sig själva. Jag
    har absolut inga problem med min arbetskollega som jag måste umgås med.

    Varför gjör det så för?

    SvaraRadera
  6. Anonym, jag tror att vuxna mobbar så hänsynslöst för att de tror att de står över sådant. Därmed brister de i självkritiken.

    SvaraRadera