tisdag 19 augusti 2008

Cowboytänk


Jag vet att jag ofta kritiserar Sydsvenskans ledarskribent Mats Skogkär på min blogg, men herrejösses – det går inte att motstå.

I dagens Sydsvenskan menar han att bara USA:s dominans i världen är ett skydd mot mörkare krafter. Han skriver:

"För om USA:s inflytande minskar - vems ökar?
Det lär inte bli EU:s. I utrikesfrågor är unionen alltför splittrad och förmågan att utöva verklig makt saknas eftersom man i det en gång så krigiska Europa numera tycks betrakta våldsanvändning som omodern och otänkbar."


Denna cowboyromantik är så enfaldig att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Dessutom full av felaktigheter.
Det kan väl inte vara en nyhet för Skogkär att USA:s vapenskrammel ställt till med minst lika många komplikationer som det påstått sig lösa?

Tror han verkligen på USA:s retorik om att vara världssamvete och räddare av friheten?
Och förstår han inte alls att det i långa loppet inte är krig som löser världsproblemen, utan helt andra satsningar – som EU har mängder av, medan USA alltför ofta ser på omvärlden som något att plundra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar