tisdag 15 april 2008

Nepotistiskt gnäll


Skådespelerskan Helena Bergström beklagar sig i Aftonbladet över att Colin Nutley fått dålig kritik för sin senaste film Angel. Hon tycker att regissören, som också är hennes make, får för lite respekt. jag antar att hon därmed försöker skylla de dåliga publiksiffrorna på recensenterna.

Helena Bergström spelar huvudrollen i filmen. Det brukar hon göra i makens filmer, vilket har blivit rätt tröttande med tiden. Lilla familjeföretaget. Nepotismen är ett stort problem i svenskt kulturliv, och paret Bergström-Nutley är ett skriande exempel på det.
De har med tiden blivit så självgoda att de anser att både recensenter och biopublik borde stå dem till tjänst.

Jag har inte sett Angel och är inte ett dugg nyfiken. Trailern räckte för mig. Ett spektakulärt och allom bekant tema, som hanteras med precis det uppradande av klichéer och dramaturgisk spekulation som man kan förvänta sig av en måttligt begåvad filmskapare.
Jag blev i och för sig inte särskilt imponerad ens av Nutleys största biosuccé Änglagård. En hyfsat gullig tapet av ytligheter med en rent bedrövligt fattig dialog.

Jag vill ha nya regissörer - och skådisar! Varför samma lilla gäng i film efter film efter film efter film?
Om inte svensk filmindustri kvickt öppnar portarna och släpper in en hel klase nya friska talanger kommer den att dö ut - och förtjäna det.

2 kommentarer: