Ulf Nygren uttrycker i Aftonbladet en berättigad oro för hur regeringen kan komma att urvattna svenskan genom att göra skolundervisningen mer inställd på “nytta”.
Självklart leder varje begränsning av ett språk till att dess möjligheter minskar, inte ökar.
Något som i mycket högre grad skulle befrämja svensk konkurrenskraft och allt det där, är en ordentligt ökad satsning på det engelska språket i våra skolor. Engelska är vår tids världsspråk, vilket ger alla dem som har det som modersmål ett väldigt försprång internationellt.
Om svenska elever får så mycket engelska i sig att de blir helt och hållet tvåspråkiga, då tar vi igen det försprånget. Vi borde börja med undervisning i engelska senast i årskurs ett, och göra den så omfattande att eleverna efter grundskolan uttrycker sig lika ledigt på engelska som på svenska.
Vi är ju nästan där redan nu, till följd av engelskans dominans i populärkulturen. Skolan behöver bara fylla på med den kvalificerade språkkunskapen.
De nationella gränserna dalar varje dag i betydelse. Ju mer internationell vår utbildning är, desto mer förbereder den för framtiden - och det börjar med språket.
söndag 13 april 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Eller börja redan i 6 års åldern? Man fick ju inte börja med engelskan förrän långt senare när jag gick vilket lett till att det inte är lika lätt som att lära sig som när man är i ungdomsåren.
SvaraRaderaVarför inte? Det är ju ungefär när barnen ändå börjar bekanta sig med det engelska språket.
SvaraRaderaExakt, vilket gör att engelskan kan bli som ett modersmål där de förstår det lika bra som svenskan. Om du förstår vad jag menar?
SvaraRaderaSamt att filmer, böcker och annat inte behöver översättas.