tisdag 19 februari 2008

Bokförlagen anar inte krisen

Sedan bokmomsen sänktes till 6% mår svenska bokförlag prima och skär guld med täljknivar. De tror att de är helt immuna mot den kris som skivbolagen har drabbats av på grund av internet.

Men snart är det deras tur. Med internetbokhandlar, egna hemsidor och tekniken Print-on-demand kan författare numera klara sig utan förlag – i resten av världen. Sverige ligger efter, på grund av diverse monopol i branschen, men det ska snart ge med sig.

Jag har gett ut fem böcker på engelska. De finns på Amazon och andra internationella internetbokhandlar som Print-on-demand, vilket innebär att exemplar av boken produceras ett i taget vid beställning.

För bokköparen gör det ingen skillnad, eftersom boken ser ut som vanligt och kostar som vanligt. För skogen är det en välsignelse, eftersom det inte blir några restupplagor som till slut kasseras. För mig som författare innebär det att jag gör de böcker jag har lust med och får min rejäla procent på försäljningen utan att behöva gå till förläggare med mössan i handen.

Det är en skam att Sverige ännu inte erbjuder samma möjligheter och att Print-on-demand fortfarande är på tok för dyrt här. Förlagen vill ha kontrollen i behåll. Men det kan inte hålla – och står de emot för länge så kommer de bara att vara hopplöst passé när det lossnar även här.

Annars är det fullt möjligt att framtida svenska författare helt enkelt struntar i den trånga och konservativa litterära scenen i Sverige, för att i stället från början skriva på engelska och ge ut sina böcker i hela världen. De behöver då inte heller någon agent.

2 kommentarer:

  1. www.vulkan.se finns ju. Fast det visste du säkert? Lite dyrare per bok blir det dock...

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kände till Vulkan, men visste inte att deras verksamhet blivit så omfattande - 3.400 titlar! Och böckerna har helt rimliga priser.
    Det är ju alldeles utmärkt. De gammaldags förlagen får passa sig...

    SvaraRadera