måndag 1 november 2010

Några århundraden fel på radio

Jag lyssnade denna morgon på Morgonpasset i P3, ett program där tre personer sitter och pladdrar fullständiga meningslösheter mellan skivorna – precis som i reklamradioprogram. Vad är då vitsen med ”Public Service”?

Det är beklämmande hur både SVT och SR ideligen försöker efterlikna reklamkanalerna, fast de arbetar utifrån helt olika villkor – och uppgifter, hade man hoppats. Morgonpasset hyser tre pratkvarnar som gör vad de kan för att säga absolut ingenting, eftersom det anses vara folkligast. Tala om publikförakt!

Å andra sidan, när de någon gång försöker säga något intressant märks genast att de inte förmår detta, så deras normala banalitet berättar nog mer om deras egen inkompetens än om lyssnarnas önskemål. Denna morgon läste de ur någon lista på vad som hänt i historien den 1 november, dagens datum. Sådana listor finns lite här och där, t.ex. på Wikipedia.

Då de kom till jordbävningen i Lissabon 1755 kommenterade en av dem att var det inte då man började fråga sig hur gud, om han fanns, kunde låta det ske – och därmed satte renässansen igång? Bara några århundraden fel...
Ingen av studiokamraterna visste att rätta henne.

Renässansen pågick mellan 1300-talet och 1600-talet. Vad jordbävningen i Lissabon satte igång, eller snarare bidrog till, var i stället upplysningstidens ifrågasättande av kristna dogmer. Det mest kända exemplet är Voltaires Candide från 1759, som jag antar fortfarande är obligatorisk läsning på gymnasieskolorna. För Candide är jordbävningen bevis på att detta inte är den bästa av världar under beskyddande översyn från en välmenande gud.

Min professor vid idéhistorien i Lund, Gunnar Broberg, har skrivit en bok om jordbävningen i Lissabon och dess stora konsekvenser i den europeiska tankevärlden. Man kan inte begära att radiopratare ska ha läst den, dock trodde jag att de borde vara någorlunda bekanta med Candide. De visar sig vara ungefär lika lärda som de är roliga.

SVT och SR har en historia av nepotism när det gäller personaltillsättningar och populism när det gäller programpolitiken. Det enda som fattas är reklamen för att de ska vara identiska med de kommersiella alternativen.

Några undantag finns förstås, såsom de pretentiösa program där ett förvånande litet gäng diskuterar evinnerligen med varande om ämnen de anser viktiga, varvid de tävlar om att vara mest politiskt korrekta. Man har som publik att välja mellan pest och kolera...

Nå, jag måste avsluta med ett av de få program som ofta gör intryck på mig både för ämnena det tar upp och för hur intellektuellt spänstigt och samtidigt artistiskt de behandlas: Kobra.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , . Intressant?

Tisdagen den 9 november har redaktionen på Morgonpasset kommenterat min blogg med viss munterhet. Se också deras korta artikel här. Vi är nog överens om att vi inte är överens.

23 kommentarer:

  1. Svårt att tycka till om när man aldrig lyssnar på P3...

    Får väl passa på att dra en lans för P2 istället. Många bra program! Och aningen mer kunniga... Inte snobbiga för den skull, tycker jag. Som regel.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte heller lyssnat på P3 på många år. Tycker att P2 är en underskattad och bortglömd kanal. I "Folke" hade man t ex nyligen en intressant debatt mellan etablerade folkmusiker angående SD:s kulturpolitik och dess konsekvenser för folkmusiken. Och i P1 är faktiskt film bäst på radio i Kino. Var skeptisk till en början, men de lyckas mycket bättre än något filmprogram jag sett på tv trots att tv borde ha ett övertag med möjligheten att visa bilder.

    Jag tycker att både P1 och P2 är meningen med public service. Visst hade det varit trevligt om man kunde fått till nyskapande radio även med populärmusik i P3, men där verkar idéflödet ha gått i stå helt.

    SvaraRadera
  3. Ett tips till dig som tycker att P3:s Morgonpasset och alla andra program som sänds i P3 är så dåligt program: SLUTA LYSSNA PÅ P3! Personligen tycker jag att det är himla tur att Morgonpasset leds av tre pratkvarnar, det skulle bli väldigt tråkig radio med tysta programledare!

    SvaraRadera
  4. du måste ju förstå vad morgonpasset är, du lyssnar på ett program och kritiserar lite felaktigheter som radiopratarna själva anmärkte på senare i programmet.
    De är stor skillnad på morgonpasset i p3 än andra reklamradios program. Det är en sorts kultur. Och som du vet kan man inte döma ut en kultur utan att granska den och försöka förstå den. Så sätt av en vecka och ge dom en chans, efter det så kan du skriva ett blogg inlägg om dom.
    /A2

    SvaraRadera
  5. Haha! Alltid spännande med folk som tar sig själva på lite för stort allvar. Det är tur att inte all kulturelit så fullkomligt saknar självdistans... Go P3!

    Ps. Jag uppskattar inte all produktion de gör, men då väljer jag helt sonika att inte lyssna Ds.

    SvaraRadera
  6. Håller med Ove och A2 Skogholm!
    Du kan inte mena allvar att du jämför Morgonpasset med program i kommersiell radio. Hästlängders skillnad!

    SvaraRadera
  7. P3 Morgonpasset rules!!
    Det kanske inte är till för att torrbollar ska lyssna på de, ni kan gärna håller er till de andra P-kanalerna så slipper vi er.
    Tack hej!

    SvaraRadera
  8. Kattis, för mig fick gärna programledarna vara tysta och ge mer plats för musiken.

    A2, vad är då skillnaden mot reklamradio, specifikt? I mina öron låter Morgonpasset som de gör allt de kan för att låta som reklamradio.

    Ove, man kan förstås alltid välja att inte lyssna - men nog måste man också få tycka och önska?

    SvaraRadera
  9. I sveriges radios sändningstillstånd står formulerat att man skall erbjuda ett brett programutbud för stora och små grupper. Jag förstår nog inte problematiken med att man erbjuder ett program som till uttrycket liknar det från en kommersiell station om det är det som efterfrågas av lyssnarna (ta en titt på MP:s hemsida så syns det att efterfrågan finns, om inte annat med tanke på graden av interaktivitet).

    För övrigt följer SR och Morgonpasset med det krav om opartiskhet och att inte ge utrymme åt särintressen. Vad jag förstår så har inte kommersiella kanaler samma förväntningar ställda på sig. Däri kan kanske skillnaden sägas ligga.

    Tack för en engagerande diskussion!

    SvaraRadera
  10. Morgonpasset är största anledningen till att jag orkar gå upp på morgonen. Man blir glad av det. Vi som lyssnar har inte pinne i röven. Jag gillar att lyssna på P1 också, men det måste ju finnas lite bredd.

    SvaraRadera
  11. Anonym 17:08, jag gratulerar till din väckarklocka, något som förvisso Morgonpassets redaktion kan vara stolt över.

    Jag tycker inte att valet står mellan P1 och P3, som flera ovan verkar tolka mig. Också med "intellektuella" radiopratare har jag ofta problem.

    Jag tror att det skulle gå att hitta massor av såväl roliga som begåvade radioröster, om ansvariga programmakare bara kunde lägga sina fördomar åt sidan - och köra utannonsering av tjänsterna i stället för att allt som oftast tillsätta dem på underliga bakvägar.

    SvaraRadera
  12. Stefan kanske själv ska prova på att underhålla trötta radiolyssnare kl 06.30 till 10 på morgonen, och se hur stor publik han får?

    SvaraRadera
  13. Daniel, jag är ytterst sällan vaken redan vid 06.30. Sitter de alltså och pladdrar i 3,5 timmar? Ugh!

    SvaraRadera
  14. Måste vara skönt att vara så otroligt felfri som du verkar att vara. Helt enkelt genialiskt perfekt!!!! Du kan aldrig sagt eller gjort något som helst slags fel, dessutom spida ditt budskap via en blogg som du förmodligen hoppas på att någon skall läsa. Måste varit det bästa som kunde hända en vilsen själ som dig att morgonpasset tog upp din ynkliga plats i cyberrymden så du fick någon som besöker din sida. Faktum kvarstår att de tre pladdrande programledarna har mer lyssnare på 1 minut än vad du kommer att ha läsare av denna blogg på resten av ditt liv. Vad tror du själv att detta beror på??? Att dom lyckades eller misslyckades kanske man skall säga att ha alla fakta rätt, spelar vaddå för roll? Skaffa dig ett eget liv istället för att vara avundsjuk på dom som lyckas att dag efter dag ha en sådär 500 000 lyssnare.

    Så tag mitt råd, flytta till en koja i skogen utan el och andra moderna hjälpmedel så slipper du att bry dig om att det råkar bli fel ibland......

    Om du vill genom livet lyckligt vandra sköt dig själv och skit i andra!!!

    En annan Daniel

    SvaraRadera
  15. Why so serious? P3 är mycket underhållande. Det är mänskligt att fela. Alla håller inte ett fast tag om alla fakta de lärt sig i grund/gymnasieskolan.

    Måste även nämna att "Candide" var aldrig något som kom på tal under min skoltid som avklarades för endast 1 år sedan!

    /A

    SvaraRadera
  16. Daniel, publik får man till P3 vad man än serverar där. Det säger föga om innehållet. När jag för många år sedan skrev i DN inbillade jag mig inte att läsarna köpte tidningen för min skull.
    Men när du och Morgonpassets redaktion kommenterar min blogg är det för mig uppenbart att något har blivit sagt i den.

    SvaraRadera
  17. Anonym 19:00, var det grundskolan eller gymnasiet du avslutade för ett år sedan? Jag har för mig att Candide är så gott som obligatorisk i litteraturundervisningen på gymnasiet, men jag kan ha fel.
    Den borde vara det.

    SvaraRadera
  18. Jag orkade inte höra på hela radioinslaget, det gjorde ont att höra deras försök till raljeri. De var klart illa berörda, tyckte jag mig märka. En detalj: först raljerade de över dina titlar, du var "allt fint". Sen raljerade de över att ditt påstående att platthet och tomhet ska verka folkligt. Onekligen ett präktigt självmål.

    SvaraRadera
  19. Vad är det jag läser? "Jag har för mig att Candide är så gott som obligatorisk i litteraturundervisningen på gymnasiet, men jag kan ha fel." Va? Kan du ha fel? Som dom då på P3 med andra ord. Skäms på dig!

    /Tess

    SvaraRadera
  20. Tess, när jag gick i gymnasiet var det så. Därmed kan jag inte ha mer än sådär 35 år fel :)

    SvaraRadera
  21. Nej, jag tror knappast att Candide är obligatorisk i litteraturundervisningen på högstadiet och gymnasiet i dag, annat än som ett omnämnande. Man får nog flytta upp en steg om man vill få studenterna att läsa boken. Dvs jag hade den som kurslitteratur i fransk 1600- och 1700-talslitteratur och det var först på C-nivå. Håller dock med om att fler bör läsa den, den kan rekommenderas.

    SvaraRadera
  22. Det största skillnaden mellan Morgonpasset och de andra skitprogrammen i reklamradio är ju att Morgonasset inte har manus.

    De tar dagen som den kommer och man känner äktheten, de kommer med pinsamma kommentarer och gör bort sig.
    De är på riktigt, mänskliga. Och de integrerar med sina lyssnare.
    Till skillnad från Rix och Megapols morgonprogram. Där finns ingen själ.

    Om Morgonpasset inte hade existerat hade jag inte klarat av att sitta på mitt arbete varje dag, där jag är aningens utanför och inte riktigt passar in. De har blivit mina vänner, de får mig att sitta med ett leende i 3,5 timme.

    Jag är 29 och jag är troligen P3´s största målgrupp. Plus att jag har humor... Så du kanske inte ska gilla det?
    Det finns ju ytterligare tre kanaler inom SR och de passar inte mig lika bra som P3, men jag klagar inte på dem.
    Tycker att det är bra att de finns så att alla kan hitta något de faller för.

    Ett förslag, hylla sånt du gillar istället för att dissa sånt du inte vet tillräckligt om.


    För övrigt: Candide kom inte på tal, varken på högstadiet eller på gymnasiet. De kanske kommit på att det, enligt dem, finns viktigare saker att lära sig...?

    SvaraRadera
  23. Jenny, det dräller av program i reklamradio som kör utan manus. Morgonpasset var knappast först med det.

    Annars får jag säga att det självklart är en poäng till Morgonpassets fördel att det finns flera som uppskattar det.

    SvaraRadera