söndag 20 december 2009

Regeringen tar inte tåget


Klimatkonferensen i Köpenhamn bidde ingenting och Fredrik Reinfeldt suckar i media. Men menar regeringen allvar med sin kamp mot den påstådda koldioxidfaran för klimatet? SJ är bevis på motsatsen.

Jag såg uppgifter i Stockholms kommuns “Miljökalender” om olika resors koldioxidutsläpp. En resa på 100 mil producerar 180 kilo koldioxid per person vid en flygresa, samma vid en bilresa om man kör ensam, men bara 0,8 kg för ett helt tåg på samma sträcka.

Det verkar lite väl glada siffror, som förmodligen förutsätter att den elkraft som tåget förbrukar har framställts utan någon som helst koldioxidproduktion, vilket säkert går att ifrågasätta. Men helt säkert är att tåget ger betydligt mindre koldioxid än något annat färdmedel.

Då borde förstås en regering som menar allvar med kampen mot koldioxiden göra allt den kan för att stimulera tågtrafiken i konkurrens med övriga färdmedel.
Så sker inte.

Regeringen har ingen som helst progressiv satsning på tågtrafik. I stället begär de av SJ att maximera profiten, som vilket privat företag som helst, och snålar med finansieringen av Banverket.

SJ utvecklar sig hastigt till rena skandalen, med försämrad trafik och service, höjda priser och tåg fulla av fel som får förfalla för att det inte är lönsamt att reparera eller byta ut dem. Det är som om SJ vill pressa allmänheten till att ta flyget i stället. Det är ofta billigare och håller en mycket högre nivå av service och teknisk tillförlitlighet.

Jag färdas ganska ofta mellan Malmö och Stockholm, en av de mest trafikerade sträckorna för både tåget och flyget. Sistnämnda fungerar hur smidigt som helst och detta till ibland skrattretande låga priser. Tåget blir allt dyrare fast X2000 består av vagnar som är slitna och dräller av tekniska fel som ingen på SJ verkar bry sig om. Förseningar är mer regel än undantag, men framför allt är resorna alltmer besvärande eftersom tågen helt enkelt har tjänat ut.

Ändå är tågen ofta fulla med passagerare, förmodligen bland annat för att många medborgare av miljöskäl tar tåget i stället för flyg eller bil. SJ tycker uppenbarligen inte att de behöver göra ett bättre jobb, utan satsar allt på att klämma mesta möjliga vinst ur verksamheten. Och regeringen tittar åt ett annat håll.

Men det håller inte. Om regeringen verkligen menar att det är livsviktigt med en satsning på miljövänliga transporter, då borde den satsa intensivt på tågtrafik, utveckla och förbättra den, så att den konkurrerar ut flyget – åtminstone på alla måttliga sträckor. När de inte lyfter ett enda finger i den riktningen säger de i själva verket högt och tydligt att de struntar blankt i miljön. Allt annat är valfläsk.

Jag tvivlar starkt på de skräckscenarier om koldioxiden och klimatkrisen som trumpetas ut av politiker och media, men de som påstår sig vara övertygade om dessa teorier borde bevisa det i handling.

Dagens skörd i tidningarna om klimatkonferensen och de svenska politikernas reaktioner: DN här, här, här, här, här, här, här, Svenskan här, här, här, här, här, här, Aftonbladet här, här, här, här, här, Expressen här, här, här, här, här.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , . Intressant?

8 kommentarer:

  1. SJ är ett skämt. För en tid sedan skulle jag möta en bekant på Stockholms Central. Tåget var två timmar försenat, och infon om det var usel. Biljettsystemet funkar inte. Olika prisnivåer, rabatter, fluktuationer beroende på efterfrågan m m gör att det omöjligt går att veta vad en resa kostar. Jag avskyr att anlita tjänster med oberäkneliga priser.
    SJ såg att vissa köpte upp rabattbiljetter och sålde dem i andra hand. Man drog inte den logiska slutsatsen att deras prissystem stank som surströmming - utan istället införde man "personliga biljetter", med allt det medför av intrång i personlig integritet.
    Nu tror jag inte på något "klimathot", men en vettig tågservice kan vara bra av andra skäl. (T ex tar tåg en ofta från stadskärna till stadskärna.)
    Jag är f ö skeptisk till den villkorslösa (får man intryck av) satsning som ofta görs på nya tågbanor. Satsningarna är ofta väldigt dyra, och vi vet faktiskt inte om tåget är det bästa och relevantaste transportmedlet om 30-40 år. Det kan bli som när man byggde Göta Kanal - utkonkurrerat av annat, i det fallet just tåg.
    Boeings nya Dreamliner har tydligen väldigt måttlig bränsleförbrukning. Genombrott för batteriteknologi kan ge enorm puff för vägtrafik (även OM man nu bekymrar sig för CO2). Fantastisk 3D-teknologi, virtual reality och hyperbredband kanske drastiskt minskar reslusten. Vad vet vi nu? Vem kan förutsäga framtiden? Ingen.
    Dyra investeringar som görs på lång sikt kan bli tveksamma och irrelevanta.

    --Ahrvid

    SvaraRadera
  2. ord är bara odr, handling visar var man egentligen står.

    Något jag beskrivit i några inlägg med samma namn under en månad nu.

    SvaraRadera
  3. sen är det ju alltid det här med tåg och miljövänglihet:
    vanligtvis räknas det enbart på energiåtgången för att driva ett tåg framåt.
    räknas det däremot infrastrukturen och dess underhåll med blir kalkylen mycket sämre.
    Milljöpartiets politiker borde bedriva car-sharing i en minibus för att kunna framstå som trovärdiga miljövänner. Maria Wetterstrand däremot flyger och köper utsläppsrätter istället (enligt egen utsägelse i Robins). förr kunde man köpa sig ett fritt samvete inför gud med hjälp av avlatsbrev. Välkommen i medeltiden!

    SvaraRadera
  4. Alliansen är riktiga svenska hjältar:

    http://alltomalliansen.se/alliansen-svenska-hjaltar/

    SvaraRadera
  5. @scaber nestor: Det är kul att du som har så många böcker skriver att "ord är bara ord". Fast ord är förstås alltid också en handling, men inte alltid den man i orden påstår.


    @nasenmannen: Du har helt rätt i att man måste räkna med mer än att bara driva tåget framåt. Det skulle ju t ex kunna vara lika miljö-ovänligt som att i förtid köpa ett lågenergikylskåp och slänga ut det gamla fungerande.

    Men varför så aggressiv? Kan du inte i stället försöka leta upp och värdera fakta? Eller har du kanske gjort det?


    @Stefan: Tack. Tänker på det jag just hittade via Anders Westin. Bengt Göransson säger

    "Vi tror att kunden är viktigast för affärsmannen, men det är han inte. Det är butiken som är viktigast för affärsmannen."

    Det är nog så man kan förstå nedgången för SJ. Någon har velat ha en butik i stället.

    SvaraRadera
  6. kan man komma i kontakt med dig Stefan?
    Vänl,
    S

    SvaraRadera
  7. Anonym, jag har en epostadress som inte är så särskilt hemlig: stefan snabel-a stenudd punkt com

    SvaraRadera
  8. Men vad vet vi om klimatet? Vi har väl inte tusentals miljontals år av statistik. Sen vet vi inte vad i rymden som påverkar heller. Som om klotet vi bor på var avskiljt från allt annat.

    Att polerna smälter och Kebne Kajse sjunker är en sak, att veta varför är en annan.

    Nog för att man kan vara rädd om naturen för det.

    SvaraRadera