lördag 12 december 2009

Ingen överraskning


En ny undersökning visar att artisterna tjänar allt mer pengar – trots fildelning, kanske till och med tack vare den. Enbart skivbolagen förlorar på den. Ingen överraskning.

Två forskare på KTH har gått igenom ekonomin i musikindustrin under åren 2000 till 2008. Trots fildelningen har inkomsterna ökat med 35% för artisterna – framför allt genom konserter men också ökad upphovsrättsersättning. Det är endast skivbolagen som har minskade inkomster, eller rättare sagt en minskad andel av den ganska konstanta summa pengar som genereras i musikbranschen.

Det är alldeles utmärkt att pengarna flyttar från skivbolagen till artisterna. Precis så ska det vara. De förra har parasiterat på artister – ofta med rena gangstermetoder – genom hela 1900-talet. Dags för en förändring, som internet och fildelning hjälper till att åstadkomma.

Ju mindre inflytande skivbolagen har över musiken, desto bättre blir den. Och desto bättre blir det för musikerna – för att inte tala om publiken. Alla musiker har inte förstått det ännu, men det kommer att bli allt tydligare. Den ljusnande framtid...

Här skriver DN och Aftonbladet om undersökningen.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . Intressant?

7 kommentarer:

  1. ^^ THIS

    ...som man tydligen säger på internetforum.

    // Peter Wilhelmsson

    SvaraRadera
  2. Med reservation för att jag är oinsatt i detta. Men det var främst etablerade artister och dansband som tjänade mer genom de höjda biljettpriserna. Och det är ju ännu inte så att de stora svenska artisterna som Tomas Ledin och Lasse Winnerbäck säljer få plattor. Dom kan släppa skivor och skippa turnerandet helt. Hur de artister som inte är lika etablerade påverkats är en annan fråga. Och om vi ser på hur mycket Lady Gaga tjänat på Spotify så får man väl förhålla sig en anning skeptisk till den vägen. Hon hade haft en miljon lyssningar eller nedladdningar på ett år och inte tjänat mer än nån tusenlapp, innan skatt. Nedladdningssystemet är ännu i sin linda och det ska bli intressant att se vart hän utvecklingen tar vägen. Kanske kan artisterna få betalt via sajternas reklamannonser. Och än mer intressant blir det att se hur mindre etablerade artister får in pengar. Etablerade artister säljer ännu väldigt många skivor och kan dessutom kan använda skivsläppen som reklam inför konsertturnéer. Men som det verkar kommer etablerade artister att i ännu högre grad bli varumärken och reklampelare för att kompensera minskande skivintäkter längre fram. Till och med Cat Power åkte in i den cirkusen, och vem kan klandra henne. Genom det kunde hon skaffa ett hus åt sin mamma.

    SvaraRadera
  3. Niclas, det har visat sig att Spotify ersätter artisterna väldigt snålt. Skivbolagen tjänar stora pengar på Spotify genom att tidigt ha gått in som delägare och därför kunna håva in aktiestegringen. Än en gång blir artisterna bedragna av skivbolagen.

    Men fildelning och liknande internettjänster gör i alla fall att makten lämnar skivbolagen, därmed också pengarna. Artisterna är närmare att ha egen kontroll över distributionen. Det tar några år innan de lär sig, och somliga artister bryr sig kanske inte, men där syns tydligt musikbranschens framtid.

    SvaraRadera
  4. Det står i Heikkis Expressenhoroskop att du kommer att skriva nåt om Obamas Nobelföreläsning. Då kan jag passa på att länka till två artiklar om det. Varav den ena har titeln "The jujitsu of Obamas Nobel Speech"

    Bara det är ju läsvärt.

    http://www.tnr.com/blog/the-plank/the-jujitsu-obama%E2%80%99s-nobel-speech

    http://www.tnr.com/blog/the-plank/obama-niebuhr-and-us-politics

    Men apropå den titeln, så har Linus Hagström vid utrikespolitiska institutet jämfört Japans utrikespolitik med aikidoprinciper. Det var inte helt övertygande argumenterat, tyckte jag då vid en snabbläsning, men roligt. Du känner säkert till att Hagström tränar och undervisar i aikido.

    SvaraRadera
  5. Och så var det en essä i DN Kultur av Johan Tralau där han nämner både Mishima och Hagakure. Om det kan vara av intresse.
    http://www.dn.se/kultur-noje/essa/att-leva-och-do-for-japan-1.1005421

    Det vore intressant om någon skrev i DN Essä en artikel om de underströmmar som pågår i Japan. Bara en sån sak, som kulturrådet Anette Masui, nämnde i DN om en bok av Hitomi Kanehara, att Kaawaiikulturen som är väldigt stark håller på att utmanas av mer upprorisk goth- och punkkultur, eller salandermodet. Kanehara säger att en del män i Japan som kallas gräsätarna och är antikarriärister med svag sexualdrift ökar i antal. Jag hittar inte artikeln på DN:s sajt mn den var inne i tidningen den 12/12.

    Japansk kultur beskrivs ju ofta som monolitisk. Och i viss mån är den det. Japan har ju varit isolerat och har extremt liten invandring. Men Japan har ju genom historien importerat både idéer och praktiker. Deras industriella uppsving byggde ju mycket på imitiation och förbättring av västerländsk (amerikansk) industri. Och det finns undertrömmar som vore intressanta att få en närmare blick på.

    SvaraRadera
  6. Niclas, säger Expressenhoroskopet att jag ska skriva om Obamas Nobeltal? Det var mer än jag visste. Har du en länk?

    SvaraRadera
  7. Tvivlar du på Heikki Vesa!? Blasfemi!

    SvaraRadera