onsdag 11 augusti 2010

När får SJ:s ledning sparken?

Äntligen börjar media rota på allvar i missförhållandena på SJ. DN är igång med en artikelserie där den skandalösa ledningens beteende framstår allt tydligare. Hur illa ska det gå innan bättring sker?

Jag har åkt tåg en del de senaste åren, framför allt mellan Malmö och Stockholm med X2000. Där blir det hela tiden sämre, men det var lätt att gissa på förhand.

Det har länge varit alldeles uppenbart att X2000-tågen inte repareras och underhålls ens nödtorftigt, utan försummas å det grövsta. Lika uppenbart är att det finns för få av dem för att rimligen klara tidtabellen, så förseningar går inte att ta igen förrän efter sista turen på natten.

Jag har haft många samtal med SJ-personal som suckar och i förtroende bekänner hur vidsträckta problemen är och hur likgiltig ledningen är för dem. De anställda är också mycket tydliga med att ledningen struntar i deras synpunkter. Till och med har DN nu berättat att lokförare som gör för många påpekanden om tekniska fel och brister på tågen plockas bort, rentav sparkas.
Personalpolitiken på SJ är rena stalinismen.

Missbrukat monopol
SJ skyller ifrån sig, men X2000:s förfall beror på att den egna ledningen väljer att spara kronor genom att strunta i underhåll. Tågen ska bara köras tills de stupar. Numera när jag åker dessa tåg är det på sin höjd hälften av dem som kommer fram någorlunda i tid, och det handlar så gott som alltid om tekniska fel på tågen – som de hade redan när resan startade, ofta redan när de startade resan innan dess.

Så ansvarslöst får inget trafikföretag bete sig. Vilket flygbolag hade överlevt så? SJ har i realiteten fortfarande monopol på en stor del av svensk järnvägstrafik, vilket de utnyttjar skamlöst genom att strunta i hur passagerarna drabbas.

Ulf Adelsohn är SJ:s ordförande och tjänar säkert en hacka på det. Han som gammal politiker borde väl begripa att se till allmänhetens bästa? Nej, han är högst delaktig i förfallet och påpekar blott att nya tåg kommer. Men de sätts inte i trafik förrän i slutet på nästa sommar, alltså 2011. Och de verkar inte ha några planer på att lägga extra kronor på befintliga tåg så att de ska rulla bättre fram tills dess.
Är det dags att koppla in konsumentombudsmannen, som om det skulle hjälpa?

Miljön behöver tåg
Samtidigt talas det ju ideligen – också från regeringen, som är SJ:s överhuvud – om tåget som det klimat- och miljövänligaste alternativet, och hur akut det är att vi väljer därefter. Hur kan de då ha mage att låta tågen förfalla? Dessutom har SJ höjt sina priser så mycket på sistone, att de mycket ofta är markant dyrare än flyget.

Det enda raka är att regeringen handlar som de talar och med krafttag går in för att läxa upp och rätta till SJ:s ledning. Sparkrav får inte gå in absurdum, speciellt inte på den transportväg som värnar allra mest om miljön. Snarare borde det vara optimal samhällsnytta att satsa friskt på tågen, så att vi kan och vågar använda dem till det allra mesta av vårt resande.
Annars kan bara konstateras att SJ:s skandalösa beteende egentligen är regeringens.

DN skriver om SJ-skandalen här, här, här, här och här.
Läs även andra bloggares åsikter om , , .

4 kommentarer:

  1. Ägaren, dvs staten i olika partinyanser är uppenbarligen nöjd med SJ ledningen, som värdesätter mer vikten av korrekt uniform hos löneslavarna än att underhålla tågen. I Malmö lär X2000 personalen tvingats till uppställning innan de gick ut till tåget för inspektion av uniformen, precis som i lumpen. När SJ dessutom beställer dubbeldäckaren med dess brister så bevisar man sin inkompetens. En kvinnlig SJ chef sade bestämt vid ett tillfälle till de tekniska rådgivarna att nu heter det minsann dubbeldäckare och inte X40! En annan kvinnlig chef frågade föraren under en resa varför denne inte accelererade fortare! ja det är maximalt strömpådrag svarade föraren. Så "duktiga" chefer har SJ. Några minns säkert katastrofen för några år sedan när dubbeldäckaren, X40, sattes i trafik på här-och-där tågen Stockholm-Örebro-Göteborg. Detta gjorde cheferna, som ju alltid vet bäst och inte tål kritik, MOT tekniska rådgivarnas, de som vet bäst på SJ hur ett tåg fungerar, BESTÄMDA rekommendationer. Så blev ju resultatet som det blev. Den tunga dörren, 150 kg, var ett bestämt krav från cheferna. Numera brukar de fungera, men under mpånga år var det problem vid dörrstängningen. Motorn som stänger dörren var helt enkelt för klen, eller fick för lite ström effekt för att kunna dra igen dörren helt, med följd att lokföraren var tvungen att stänga igen dörren manuellt samt låsa densamma. Fotstegen har undertill ett nedåt böjt utdrags handtag som fastnade ibland på plattformen. Detta löstes efter flera år genom stoppbleck som hindrar fotsteget att gå över plattformskanten där höjden på densamma är precis i underkant på fotsteget.
    För många år sade talade en hög SJ chef på en konferens i Jönköping att av tre dieseldrivna motor vagnsalternativ så var det italienska, Y1 det absolut sämsta. Men som alla vet så blev det just Y1 som inköptes och som var för lång för befintliga verkstäders inomhus spår med följd att reparatörerna fick byta bromsblock utomhus i vinter snö och kyla. kanske lite mutor löste den affären? vem vet. Och det senaste spektaklet var ju anställningsformen för nya timanställda= löneslavar, biljett granskare på X2000, audition på Wallmans salonger. Villkoren var bla ingen lön under utbildningen, betala uniformen, á 3500:- samt rullväskan á 800:-. Dessa fasoner från cheferna var det första gången i SJ's historia.
    Ombordpersonalen, dvs konduktörerna fick nya mobil telefoner 2009 anslutna till det järnvägs specifika tele systemet kallat Mobisir. För att belysa SJ chefe4rnas inkompentens kommer här lite häpnadsväckande fakta. telefonen fungerar uselt. den är tillverkad 2001! Avslagen fungerar ej alarmfunktionen= försovd personal. När telefonen roamar, dvs byter nät bryts samtalet.
    RC loken har Mobisir telefoner av samma typ som DB, men där monterades telefonen i tågen 5 år INNAN det första rc loket fick den. Snabba ryck av inkompetenta SJ chefer.
    Det är den miljö SJ's personal har att jobba. Skål.

    SvaraRadera
  2. Anonym, tack för de många skrämmande exemplen. Den förfärliga inkompetensen hos ledningen vore inte möjlig om SJ verkligen konkurrerade på den öppna marknaden - eller regeringen genast tog sitt ansvar och rumsterade om i den.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker ingalunda försvara SJ:s inkompetens, men vill gärna påpeka att en ökat konkurrens inte nödvändigtvis kommer att förbättra situationen. Lägst bud tenderar som känt att vinna offentliga upphandlingar och jag som åkt med både det ena och det andra trafikbolaget ser inte direkt någon högre klass hos någon annan heller. Tyvärr verkar det finnas väldigt få bolag som vill tjäna pengar på bra service ombord. De flesta verkar vilja tjäna pengar genom att ta bort "onödigt" som mat och personal och annat kostnadsineffektivt istället...

    SvaraRadera
  4. Lasso, jag fruktar att du kan ha rätt. Ändå undrar jag om inte missbruk av monopolläge är värre. Efterhand tenderar service och priser att bli bättre när olika företag konkurrerar på lika villkor.

    SvaraRadera