De senaste åren har Malmöfestivalen blivit tilltagande trist, som om luften gått ur den. När jag bläddrar i programmet för detta års festival, som startar på fredag, förstår jag varför: Politisk korrekthet mal sönder festen.
Det är slående uppenbart i festivaltidningen, som alla Malmöbor får i sina brevlådor. Den genomsyras av PK, som vilket politiskt partiprogram som helst. En del av det må möjligen vara åtminstone en smula behjärtansvärt, men inget avviker från den sociala vardagens beskäftighetsbrus – och inte är det ett dugg fest.
Redan på första uppslaget i festivaltidningen slås det på trumman för hemslöjd, läxläsningshjälp till skolbarn i Malmö, samt vegetarisk mat för miljöns skull. Hur party är det?
Maten har alltid varit en central ingrediens på Malmöfestivalen. Det blev jag sannerligen varse när jag i tolv år som Sydsvenskans krogrecensent Bong gick runt och prövade vad de otaliga stånden hade att erbjuda, tills det stod mig upp i halsen. Sådant orkar man bara med en gång om året.
Nu har kommunens festivalledning beslutat att alla stånd måste ha minst en vegetarisk rätt, för att ”minska vår klimatpåverkan”. Dessutom ska kaffe, te och socker vara ekologiskt, ingen fisk från överfiskade bestånd får serveras och inget kolsyrefritt vatten på burk eller flaska får säljas (därmed är det fortfarande grönt för Ramlösa, som har bubblor).
Förutom hysterin i reglerna kan man undra hur det mäter sig mot det enkla faktum att festivalens mat och dryck serveras i engångsförpackningar. Och det där med vattnet – det kan ju bara leda till att folk nödgas köpa mindre hälsosamma drycker. Sila mygg och svälja kameler, heter det.
Läxhjälp Malmö är en verksamhet som på flera sätt stöds av Malmöfestivalen, bland annat med insamlingsbössor. Det är en ideell verksamhet där skolbarn får hjälp med läxorna. Festivalgeneralen Karin Karlsson säger mer än lovligt naivt: ”Alla barn i Malmö ska gå ut med godkänt betyg i alla kärnämnen.”
Jag tycker att läxor i sig är inget annat än skolans fiasko: vad barnen inte lär sig på lektionerna beordras de i stället att lära sig själva hemma. Det är också ett uttryck för kärnfamiljens tillkortakommanden: föräldrarna borde ge all den läxhjälp som kan behövas. Men framför allt: är det verkligen en välgörenhet i denna vår värld som ropar mest på uppmärksamhet?
Biståndsorganisationerna i vårt land har de senaste åren blivit alltmer inriktade på stöd som stannar i Sverige, som om vi numera levde under parollen envar sig själv närmast. Det gäller framför allt Rädda Barnen, som sällan bullrar om annat än vad svenska barn må behöva. Läxhjälpsprojektet genomförs dock med Röda Korset och Individuell Människohjälp, som tydligen följer i Rädda Barnens spår.
Det verkar vara si och så med läxorna i Läxhjälp Malmö En av ledarna för verksamheten säger i festivaltidningen: ”Ibland när de inte har någon uttalad läxa läser vi en bok tillsammans. Eller så får de berätta om något de tycker är intressant.”
Det tycker jag låter både viktigare och mer givande än läxläsning – men det avslöjar att detta är ren fritidsverksamhet. Barnen har någonstans att gå, där de kanske även får vuxenkontakt i avspända former. Gott så, men knappast skäl att prioritera framför de globala behoven av insamlingsbössor.
Nej, vad Malmös barn – precis som alla andra invånare i staden – framför allt behöver är åtminstone en veckas fest om året, där man kan glömma vardagens bekymmer och därmed få inspiration och kraft att ta itu med dem därefter. En festival ska inte vara nyttig, utan festlig. Annars är det helt enkelt ingen festival.
Läs även andra bloggares åsikter om Malmöfestivalen, läxhjälp, politisk korrekthet. Intressant?
Bra skrivet! Varför stannade du inte kvar på Sydsvenskan - och blev t ex chefredaktör eller politisk redaktör? Då hade jag kanske varit kvar som prenumerant - ja, fler än så tror jag! /Mats Dahlqvist
SvaraRaderaMats, jag tackar för förtroendet. Både Daniel Sandström och Heidi Avellan har nog en annan uppfattning...
RaderaDet är svårt att vara tidning numera, när upplagor och inkomster dalar. Jag tror att de i alltför hög grad försöker upprätthålla fornstora dagar, tills allt rasar ihop.
Hemslöjd är hett. Faktiskt. Kolla in Elsa som broderat hela första världen av Super Mario. Det är bara att tugga i sig att det man själv gjorde revolt mot och ansåg dammigt kommer tillbaka hos den yngre generationen som en revolt mot en själv :-) Men annars kan jag hålla med om att det inte låter så mycket festival.
SvaraRaderaOch har inte PK-uttrycket gått ett varv och bitit sig själv i svansen? Iställte för att beskriva åsiktsförtryck, så verkar det mest användas av en ganska unken samling för att försvara minst sagt unkna värderingar. Och jag menar inte alls att du hör dit, men du brukar ha ett bra öra mot samtiden och i det här inlägget hittar jag inte det. Men nu hakade jag i och för sig upp mig på hur du skrev och egentligen inte vad du skrev. Luften gick ur Malmöfestivalen för länge sen. Där är jag med :-)
Jag tänker även på Leif Holmstrands stickade konst, som är både gripande och skojig.
SvaraRaderaPK är ett uttjatat ord men också än mer en uttjatad företeelse som ändå inte försvinner. Jag hittade inget mer passande uttryck för Malmöfestivalens opportunism, eftersom den så uppenbart är politiskt betingad och kategoriskt moraliserande.
Jag misstänker att de vill göra festivalen "viktig" för att spara på utgifterna. Det är tunnare med stora artister än det brukade vara, till exempel. "Viktigt" är billigare än storslaget.
Jag besökte några grejor på Stockholms motsvarande evenemang, kallat Stockholms Kulturfestival. Det är en "ersättning" för den beramade Stockholm Water Festival, som var bra i början men mot slutet blev plastig - och trist.
SvaraRaderaKulturfestivalen är däremot i lagom kostym och ganska bra! Jag besökte:
- En Commedia dell'arte-föreställning kring CM Bellman. Mycket roligt och givande.
- Jag skulle ha besökt en konsert med Hasse & Tages revymusik, men missade (fast jag vill ändå nämna det som ett bra inslag; liknande temakvällar har jag bevistat tidigare t ex om Povel Ramel, Ted Gärdestad och Cornelis Vreeswijk och de var mkt bra)
- Såg statsminister Reinfeldt inviga ett minnesmärke för Raoul Wallenberg.
- Gick en hel eftermiddag på Drottninggatans (överdrivet påstående) Världens längsta bokbord.
Var på tre evenemang som jag uppskattade. Utan tidsbrist hade jag gått på fler! Men på det stora hela hade Stockholms Kulturfestival bra program - och är inte trist. Hittar man/hinner man med tre evenemang man gillar är det värt det.
--Ahrvid