fredag 20 april 2012

Höger blir vänster


Jag läser inte dagstidningarna med hög regelbundenhet, så jag missar en del tossigheter. Men nu stötte jag på en riktig praktvurpa: Johan Hakelius, krönikör i Aftonbladet, menar att Breivik är lärjunge till kulturmarxisterna. Och han är inte ironisk.

Dagspressen lever i panik numera. Tidningarnas upplagor krymper och allt mer av reklambudgetarna spenderas på andra media. Det är framför allt en effekt av internet, förstås. Deras desperation märks tydligt i spalterna, där det mesta handlar om att skapa sensation. Spektakel för att locka den allmänhet pressen envisas med att odla fördomar om.

Krönikörer och andra journalister med bild-byline tar i från tårna för att säga något som hörs i flödet. Det blir sällan särskilt kloka ord, för att uttrycka det milt (och just därmed mot strömmen).

Ändå är det sällan jag ser sådana magplask som Johan Hakelius begår i sin Aftonbladetkrönika Breivik är lärjunge till kulturmarxister. Där landar han i tesen som blev textens rubrik, men hinner även innan dess komma med påståenden som tävlar med slutklämmen om kalkonpriset.

I textens inledning undrar han retoriskt, apropå frågan om Breivik är tokig: ”Men krig, kanske ni säger. Är inte det massmord? Var Churchill tokig? Bush? Thatcher?” Sedan förklarar han med en magisters ton varför enskilda individers massmord inte är jämförbara med krig.

Men nej, Hakelius. Vi säger inte det, inte ens kanske. Du slår in vidöppna dörrar. Det är bara du som gör jämförelsen – för att genast avfärda den. Nonsensretorik.

Han fortsätter ogenerat med en hastig analys av Breiviks retorik, fastän han hellre borde nagelfara sin egen, och landar i att jämställa honom med vad han kallar "politiskt och kulturellt avantgarde i väst" under de senaste hundra åren. Han gör ingen hemlighet av att han därmed syftar på vänsterrörelsen. Baader-Meinhofligan nämns som ett exempel. Sedan landar han i kulturmarxismen.

Varför inte fascismen, som syns vara den ideologi Breivik står närmast? Eller nationalismen? Breivik har med väldigt många ord formulerat en uppenbar extremhögerideologi. Så varför vill Hakelius göra den till vänster?

Det är ingen hemlighet vilka strömningar i vår tid som Breivik förvridit till sitt manifest. Kanske är chauvinism det mest passande ordet för hans övertygelse. Låt oss inte blanda bort korten.

Vad gäller Breiviks retorik sammanfattar Hakelius den så här: ”Det här är en person som dels anser sig ha genomskådat ett förljuget samhälle, dels ser det som ett kall att provocera fram en reaktion. Han menar att samhället är sjukt, inte han.”

Nå, den synen har vänstern knappast monopol på, ej heller var de först med den. Varje rebell i alla tider har resonerat likadant. Det måste de, eftersom de inte kan göra uppror utan att bryta mot det sittande styrets lagar.

Skillnaden är förstås stor mellan ett folkuppror och en ensam människas ”korståg”. Breivik, som verkar vara exempel på det sistnämnda, hävdar med eftertryck att han inte gör det ensam. Han menar att han är del i en rörelse. Det måste han för att kunna hävda att hans handlande var osjälviskt, för en högre sak.

Hakelius gör vad han kan för att försöka kalla en högerextremist för vänsterextremist. Jag vet inte om det är särskilt relevant. Vansinnesdåd begås med alla möjliga ursäkter – oftast religiösa, och då sannerligen inte bara muslimska. Den som är så lagd hittar – eller hittar på – en ideologi att ta till ursäkt. Det är svårt att vaccinera samhället emot.

Men vi kan börja med att sansa tonen i det offentliga samtalet och vara försiktiga med hur infamt vi beskriver diverse motsättningar. Då blir det mindre ved till fanatikernas brasor.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . Intressant?

4 kommentarer:

  1. Tja, tror du egentligen att det är någon viktig skillnad mellan höger-och vänsterextremism? Kolla gärna upp mitt inlägg om Breivik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte vad jag säger? Dessutom undrar jag i vilken grad den "kulturmarxism" Hakelius talar om är extremism.

      Du skrev en tänkvärd text om Breivik. Jag tror vi är överens om att en hårdnande retorik skapar fler problem än den inbillar sig lösa.

      Radera
  2. Tack för din uppskattning.

    Sedan beror det ju totalt på ur vilket perspektiv man ser det hela, huruvida man ser skillnader mellan höger och vänster.

    Ur ett dualistiskt perspektiv är det ena RÄTT och det andra FEL, beroende på vilken polaritet man själv har valt
    (och man måste ALLTID välja sida, tycker man).

    Ju mera "extremistisk" man är här, desto mer benägen är man att se stora skillnader mellan
    höger och vänster.

    Ur ett icke-dualistiskt perspektiv kan man se
    att bägge sidor har fel, och att de i sin andliga mognad och värderingsgrund faktiskt är väldigt lika varandra. Man väljer ingen polaritet utan bygger något helt nytt. Mitt Breivikinlägg var skrivet i den
    andan.

    Men meningen med min kommentar var inte att på något vis försvara Hakelius eller så; jag bara noterade din uppmärksamhet på höger/vänster.

    Tao Te Ching anser jag vara en väldigt icke-dualistisk skrift. Världen behöver mera av denna visdom.
    (Förresten, jag ska nu göra slag i saken o beställa din översättning av denna!)

    SvaraRadera
  3. Hi,

    Nice article, thanks for sharing your thoughts, this article is very help full for me and my friends.

    Thanks
    Hallmöbler

    SvaraRadera