söndag 11 mars 2012

U-u-u-u-u-u-up


SVT har alla Melodifestivalens låtar online fram t.o.m. 9 april. Där finns även sångtexterna, som utgör en underhållande läsning och ett talande dokument över vår tid.

Tävlingen är sitt eget universum: låtarna som deltar är skrivna enkom för den och det är si och så med deras liv utanför den. Det blir något av ett cirkelbevis: låtarna ska låta som de ska för att hävda sig bland de andra som låter likadant. Goddag yxskaft.

Några undantag medges, jokrar i leken, för att mörka den andefattiga lathunden. Lustigt nog på sistone representeras de av gestalter som snarast hör hemma i den så kallade finkulturen. Det hjälper föga.

Texterna är allra oftast på engelska, vilket är så gott som nödvändigt för att ha minsta chans i Eurovisionsfinalen – likaså för att erövra juryrösterna, som numera allihop är utländska i ett desperat försök att hitta något som slår i Europa. Inte blir det många röster därifrån för sånger på vårt perifera tungomål.

Som skrivande människa blev jag nyfiken på vad det egentligen sjungs om i Melodifestivalen. Själva musiken är närmast outhärdlig i sin monotoni – men kanske är det bättre ställt med texterna?

Nja...

Vinnarlåten Euphoria beskriver lyckan i att vara kär. Här är hela texten:

Why, why can't this moment last forever more
Tonight, tonight eternity's an open door
No, don't ever stop doing the things you do
Don't go. In every breath I take I'm breathing you

Euphoria
Forever, ‘til the end of time
From now on, only you and I
We’re going u-u-u-u-u-u-up
Euphoria
An everlasting piece of art
A beating love within my heart
We’re going u-u-u-u-u-u-up

We are here, we are alone in our own universe
We are free, where everything's aloud and love comes first
Forever and ever together, we sail into infinity
We're higher and higher and higher, we're reaching for divinity

Euphoria...

Forever, we sail into infinity
We're higher, we're reaching for divinity
Euphoria
Euphoria
We’re going u-u-u-u-u-u-up

Euphoria
An everlasting piece of art
A beating love within my heart
We’re going u-u-u-u-u-u-up
Euphoria
Euphoria
We’re going u-u-u-u-u-u-up


Titelordet nämns nio gånger under låtens tre minuter, vilket är långt ifrån rekord i denna genre. Det är ett skönt ord, eufori, välfunnet för att skapa positiva känslor och sätta sig i minnet. Det brukar varje schlagerlåt ha som första och främsta komponent, ungefär som affärsprojekt numera brukar börja med att skaffa ett domännamn, som också blir produktnamnet.

Det är inte heller nytt. Betänk Yesterday, som Paul McCartney kallade Scrambled Eggs innan han skrivit texten. Eller slogans à la Springsteen, såsom Born in the USA. Eller det klassiska svenska exemplet Waterloo. Ett välkänt begrepp som låten så att säga ockuperar. Det tjatas i låten för att ockupationen ska bli fullständig.

Euphoria är en lustig text för att den snappar alla möjliga megalomaniska uttryck: forever more, eternity, end of time, everlasting, universe, everything, ever, infinity, divinity. Mestadels synonymer som ska beskriva hur evig denna kärlek och lycka är, i en ton av science-fiction. En Star Wars-schlager.

Eller en berusning, ungefär som Baudelaires uppmaning i den berömda dikten Berusa er! Förälskelsens första svindlande fas.

Men, som inte så sällan i förälskelse, är det inte föremålet för den utan känslan i sig som besjungs. Kontentan är ungefär: Nu mår jag bra, så ändra ingenting!

Det blir förstås lite anonymt, vilket ger en annan och dystrare ton åt raden ”we are alone in our own universe”. Fast de har varandra är de ändå ensamma, för det är den egna berusningen de fångas av – och då är partnern diffus, på sätt och vis oändligt avlägsen. Eller med Hjalmar Söderbergs ord: ”Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet.”

Det är sant att stor poesi oftare kommer från melankoli än från eufori, men här verkar det oavsiktligt, implicit. Det gör att textraderna inte biter. Snarare ringer de av desperation: måtte det vara så här! Det är ett medgivande av att så inte är fallet. Texten skulle nog lyfta betydligt om detta medgivande också fanns invävt i raderna.

Här skrivs det om vinnarlåten: DN, AB, Expressen, SvD.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . Intressant?

5 kommentarer:

  1. Hur skulle det vara ifall texten visade sig vara skriven av en gammal sufier?
    :)

    SvaraRadera
  2. Jag antar att du inte menar min text...

    SvaraRadera
  3. (Hittar ingen mejl till dig)

    Jag såg att du har skrivit om taoismen och det är just nu mitt uppdrag i skolan, att göra en presentation om just taoismen och det skulle vara jättebra om du kunde besvara dessa frågor!

    Vilka är taoismens främsta regler och konsekvenser?

    Hur hänger regler och konsekvenser samman? (Straff och belöning)

    Hur och på vilket sätt beskriver taoismen förhållandet mellan kvinnor och män?

    (freja.bergstedt@hotmail.com)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Freja!

      Jag hoppas att du löste din skoluppgift. senkommet svar:

      Dina frågor är inte riktigt relevanta för taoismen, eftersom den inte är en religion i västerländsk mening. Snarare en kosmologi.

      Ändå, hastigt:
      Främsta regeln är att respektera naturen och dess finurlighet, varför man ska vara återhållsam med att agera (wu-wei). Annars ställer man lätt till fler problem än man löser.

      Det finns inget gudomligt straff i taoismen, men naturen har sin gång så det är sällan man får annat än problem om man försöker agera emot den.

      Lao Tzu föredrog det traditionellt kvinnliga - lyhördhet, försiktighet, medkänsla osv. Han tyckte nog att män skulle ta lärdom av kvinnorna.

      Radera
  4. Glad påsk :-D

    Kramar <3<3<3<3

    SvaraRadera