Så var det dags för DN att göra en Aftonbladet. Nätupplagan har fått artiklar märkta DN Plus, som man måste betala för att se. Inte många ännu, men det lär snart bli fler. Jag är säker på att det går åt fanders för DN om de målar in sig i det hörnet.
DN kallar sin betallösning för digitala paketet. På dess reklamsida (se bilden ovan) är det fyra animerade standardtyper som var och en via en jönsig reklamtext har sin poäng med att teckna upp sig för servicen. Det är en så slätstruken grupp av såväl gestalter som klyschor att jag undrar om inte DN skulle börja med att byta reklambyrå – eller har de en så grådaskig syn på sina läsare?
Dessutom har de mage att påstå att servicen kostar ”från endast 29 kronor i månaden”, men när man klickar på beställ är det 199 kronor per månad som gäller – om än de som redan prenumererar på papperstidningen får en månad gratis, vilket är en piss i Nilen. Vad då 29 kronor? Det är rent ljug.
Det är inte särskilt realistiskt. Det är desperat. Tidningarnas upplagesiffror dalar drastiskt, hur de än försöker dölja det med diverse manipulationer av statistik och med gratisexemplar. De vill ha Internets extremt låga distributionskostnad och omfattning, men de vill inte anpassa sina prisnivåer. Det går inte ihop.
Om detta är vad de har att komma med är de snart historia. Och med den envetna dumhet de härmed visar upp är det lika så gott.
Läs även andra bloggares åsikter om DN, digitala paketet, nättidningar, internet, pressen. Intressant?
torsdag 25 oktober 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Har inte besökt din blog så mycket på sistone (ber om ursäkt!). Men intressant att läsa vad du har att säga om den tryckta pressens framtid.
SvaraRaderaHåller i stort sett med.
Den traditionella pressen tappar, och det beror förstås på teknikutvecklingen. De traditionella medieföretagen kommer att tappa marknadsandelar och tvingas downsiza (som det heter). Det är som när segelfartygen ersattes av ångbåtar. Några segelredare höll ut, men de blev färre och färre, och idag driver ingen segelfraktsjöfart.
Och inte lär man kunna tjäna så mycket på prenumerationer. Jag lästa någonstans att när brittiska The Times införde betalvägg minskade deras månatliga besöksantal från 20 miljoner till...130 000.
Framtidens nyhetsmedia blir dels vi läsare själva söker upp de nyheter vi finner intressanta, och dels nya medieföretag som begriper E-media och hittar någon modell som funkar. Och E-bokläsplattor och paddor (typ iPad) blir allt viktigare.
--Ahrvid
Ahrvid, välkommen åter!
RaderaVi är nog helt överens i denna fråga. Intressant med siffran från The Times - jag tror svensk press helst mörkar dylikt. De verkar måla in sig i hörnet med betallösningar, förmodligen för att de har så väldiga overheadkostnader de vill fortsätta att täcka.
Helt säkert får framtida nyhetsmedier en helt annan struktur. De som kommer på lösningarna blir nästa moguler.