tag:blogger.com,1999:blog-2202888917508917497.post106662960501712663..comments2024-03-25T16:21:22.791+01:00Comments on Stefan Stenudd: SJ skyller också på klimatetStefan Stenuddhttp://www.blogger.com/profile/09760760582883553847noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-2202888917508917497.post-60763863477124362392010-02-25T08:10:21.199+01:002010-02-25T08:10:21.199+01:00SJ.s spårbundna komunikations vägarna har stora pr...SJ.s spårbundna komunikations vägarna har stora problem vid svåra vintrar. Men även <br />Buss och bil trafiken brottas med stora problem i vintertrafiken. <br /><br />Ett problem som är bortglömt och bör belysas i detta sammanhang, är de snökokor som packas inunder julhusen på fordonens underkant. Dessa IS-klumpar trillar ibland av "under färd". De utjör därmed en trafik fara och försämrar vägbanorna. <br /><br />Men var är det lämpligt att som bil eller buss chaufför knacka eller sparka loss dessa isklossar manuellt? medan de sitter kvar på fordonet i fråga!<br /><br />RålleAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2202888917508917497.post-43980494155370902312010-02-22T15:49:06.984+01:002010-02-22T15:49:06.984+01:00Den lilla gulliga plogtraktorn, var nog en av dem ...Den lilla gulliga plogtraktorn, var nog en av dem man normalt använder för att ploga trottoarer. Samma maskin används övriga årstider för att fara runt och borsta trottoarer från grus och skräp.<br /> SJ tror jag iofs tänker sig rationellt. Det är sällan bäst att ordna organisationen för att alltid klara värsta-scenariot. Då sitter man på en överkapacitet som blir dyr och sällan används. Utan det är vanligen bättre att ordna så man klarar halvsvåra lägen, och helt enkelt "genomlida" de svåraste lägena. Vädermässigt, alltså.<br /> Men möjligen har man underskattat vädret, kanske för att man trott på snicksnacket om global uppvärmning och medelhavsklimat i Sverige. Om kapacitetsnivån satts efter sådana antaganden, är det bäst att omvärdera.<br /><br />--Ahrvid<br /><br />Ps. Det finns en Vinterhatarklubben... Låter som en angelägen förening! Här ett par inslag:<br />http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=2072300<br />http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article6646611.abAhrvid Engholmhttp://www.skriva.bravewriting.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2202888917508917497.post-36299025597334288192010-02-22T10:20:00.899+01:002010-02-22T10:20:00.899+01:00Bättre taisabaki än kast med liten traktor.
Dick ...Bättre taisabaki än kast med liten traktor.<br /><br />Dick i YstadDick i Ystadnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2202888917508917497.post-23490939174052255392010-02-21T23:45:48.264+01:002010-02-21T23:45:48.264+01:00Anders, det skulle inte förvåna mig ett dugg om de...Anders, det skulle inte förvåna mig ett dugg om det var samma lok på ditt tåg...<br /><br />Robsten, ja det är jag som garvar. Det såg rätt kul ut med den pyttelilla monstertrucken.Stefan Stenuddhttps://www.blogger.com/profile/09760760582883553847noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2202888917508917497.post-42075364509171175022010-02-21T21:06:10.179+01:002010-02-21T21:06:10.179+01:00Håller med i analysen. är det du som garvar i film...Håller med i analysen. är det du som garvar i filmen?Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2202888917508917497.post-12712970338046269162010-02-21T19:57:35.680+01:002010-02-21T19:57:35.680+01:00Jag undrar om det var samma x2000 tåg som Jag tog ...Jag undrar om det var samma x2000 tåg som Jag tog veckan innan på måndagen 8 Feb, det tåget hade också bara en motor som fungerade, om inte det var samma lok så är SJ ännu värre ute. Bakom mig satt en man och pratade i sin mobil högt, om att SJ alltid var försenat när han tog tåget. Det här tåget var lite över en timme försenat till Norrköping där jag hade ett byte till Västerås. Där ifrån var det buss istället för tåg som ersättning.Anders Heinonennoreply@blogger.com